Startup konkurrerer med de store i tandlægebranchen – og vinder

Tandlæger, Tandbud.dk

Det selvfinansierede startup, Tandbud.dk, omsætter for knap en halv million kroner om måneden. Selskabet kom igennem til tandlægebranchen, mens andre måtte give op.

At bygge en virksomhed op fra bunden er svært. Specielt i en branche som tandlægebranchen, der ikke har forandret sig meget gennem de seneste 20 år. Men hvad mange uden held har forsøgt, er Tandbud.dk lykkes med. Det danske startup har på kort tid etableret sig i branchen og samarbejder nu med mere end 100 tandlægeklinikker i Storkøbenhavn og Aarhus.

”Vores succes hviler på vores knowhow og tilgang til branchen. Vi spiser digitalt til morgenmad og har et knalddygtigt team. Da vi lancerede vores betaversion i 2015 var der en stor konkurrent med en indsprøjtning på 38 millioner kroner som kastede håndklædet i ringen i forhold til at penetrere branchen. Vi gjorde det med 51.000 kroner som startkapital,” siger Milo Rajovic, direktør og stifter af Tandbud.dk.

Kendt formel, nyt marked

Tandbud.dk er en digital tandlægeportal, der gratis giver patienter mulighed for selv at tjekke tandlægernes behandlinger, priser og kvalitet. Patienterne klikker sig ind på portalen, når de skal finde en ny tandlæge eller har fået et tilbud på en behandling fra den tandlæge, de plejer at bruge. I løbet af 24 timer vender portalen tilbage med tre andre tilbud fra tandlæger i lokalområdet, der byder ind på behandlingen.

På den måde kan patienterne vælge mellem tilbuddene og samtidig læse tidligere patienters bedømmelser. Brugere kan også modtage rådgivning af portalens egne faglige tandkonsulenter om alt fra tandlægeskræk til rodbehandling og tandbørstning.

Og det er tilsyneladende noget, som både kunder og tandlægeklinikker har taget til sig. På lidt over et år har Tandbud.dk serviceret over 11.000 patienter og samarbejder med mere end 100 tandklinikker. Tandklinikkerne binder sig et år af gangen, hvorefter aftalen genforhandles. Af de 41 aftaler, der indtil nu har været til genforhandling, er hele 36 blevet forlænget.

Den rette tilgang vinder

Selvom Tandbuds økonomiske råderum ikke kunne stå mål med konkurrencens, blev det alligevel den lille, der endte med at få adgang til markedet. Det tilskriver virksomheden i bred udstrækning kombinationen af viden og engagement i organisationen.

Tandbud havde fra start allieret sig med en tandlæge, som åbnede op for et netværk af tandlæger. På den måde fik virksomheden adgang til vigtig viden omkring præferencerne i branchen. Den viden blev af udviklings- og designteamet omsat til en platform, der matchede tandlægernes ønsker langt bedre end konkurrenterne.

”Det, vi gjorde anderledes, og som måske er utraditionelt blandt iværksættere, var at vente med lancering af vores koncept. Da vi så endelig var klar til at lancere, oplevede tandlægen, at værdien var større end lignende koncepter – og derfor var salget meget mere effektiv,” siger Milo Rajovic.

Den finansielt stærke konkurrent valgte derimod at ansætte tonsvis af sælgere og forsøgte at sælge et produkt, som ikke var skarpt nok. Det blev, ifølge Milo Rajovic, deres død.

Mod lysere tider

Teamet bag Tandbud.dk har fra start være all in. Uden kapital har startuppets syv medarbejdere måtte leve et år uden løn. Den pressede økonomi kom også til udtryk, da virksomheden først skulle sælge sig selv.

”Vi købte nogle donuts, som vi delte rundt til tandlæger på en konference – det kunne de godt lide. Samtidig fik vi skabt en masse kontakt og sat møder op. Vi delte også forskellige præsentationsmateriale rundt på deres adresser for hele tiden at minde om vores tilstedeværelse,” siger Milo Rajovic.

Selvom ikke alle møder førte til et nyt samarbejde, kom flere til. Den øgede omsætning investerede Tandbud direkte ind i virksomhedens fortsatte udvikling, som kun er fortsat i samme retning. I dag benytter virksomheden en anden salgsstrategi og den faste medarbejderstab får løn.

Ambitionerne er i orden

I takt med at den digitale tandlægeportal vokser eksplosivt, er ambitionerne fulgt med.

”Vi vil ikke lægge skjul på, at vi tror, Tandbud bliver kæmpestort. Vi satser på at fortsætte vores vækst i Danmark og på at have et samarbejde med 400 klinikker i slutningen af 2017. Og selvom vores organiske indtjening indtil nu har været motor for vores vækst, får vi nok brug for hjælp, når vi næste år kigger mod det internationale marked,” siger Milo Rajovic.

I Danmark forventer virksomheden at udvide, så servicen er aktiv i Odense, Trekantsområdet og på hele Sjælland inden årets udgang.

Skrevet af

Læs også

Top