Startup-stafet #12: Vores hovedkomponenter er kunst og vækst

Artboost

Vi har sendt en startup-stafet af sted til nogle danske iværksættere, fordi vi gerne vil vide, hvad der ligger bag deres virksomheders navne. Det rigtige navn er nemlig en vigtig del af et startup, men det er ikke altid lige nemt at hitte på eller at finde det rigtige. Denne uge er stafetten endt hos Artboost.

Artboost.com kan man købe og sælge malerier direkte fra kunstneren. Artboost har til huse hos Founder House på Islands Brygge og ud over at være en online markedsplads er startuppet også en social platform, hvor kunstnere og kunder kan interagere. Artboost er startet af blandt andre medstifter Mikkel Steen, som her fortæller lidt om baggrunden for Artboosts navn.

Læs også: Artboost er klar med ny crowdfunding-platform for kunstnere

Hvad ligger til baggrund for jeres navn?

Det vigtigste for os, da vi valgte navn, var at vælge ét, som var specifikt dækkende for, hvad vi gør – booster kunsten – men også tilstrækkeligt bredt til at kunne dække vores ambitioner. Vi ville med vilje ikke vælge et navn såsom “Spotify” eller “Google” uden en direkte reference til produktet, da det ville koste for mange penge og energi at forklare folk, hvad det rent faktisk er, vi beskæftiger os med. Derfor valgte vi de to hovedkomponenter af vores virksomhed: Kunst og vækst.

Hvordan fandt I frem til det?

Vi var bredt omkring for at finde det rigtige navn. Processen var meget blandet og indholdt både brainstorms og mindmaps, selvom vi relativt tidligt i processen fandt navnet Artboost og klargjorde, at vi kunne sikre de immaterielle rettigheder såsom domæne og varemærke. I en periode blev vi dog ved med at udfordre det med nye forslag for at være helt sikre på, at vi havde fat i noget, der ville virke.

Hvad skal man ikke gøre, når man skal finde på et godt virksomhedsnavn?

Det vigtigste med et projekt eller en virksomheds navn er at overveje kunderne. Er du international? Hvad er segmentet? Hvad findes i forvejen af konkurrenter, som man skal differentiere sig fra? Find et navn, der både beskriver din virksomhed, er nemt at udtale – gerne to stavelser – og er nemt at skrive samt så kort som muligt.

Hvad har I lært, man skal tænke ekstra godt over, når man skal navngive sit startup?

Tjek altid, om det er muligt at sikre sig immaterielle rettigheder til et navn, før du forelsker dig for meget i det. Altså .dk-domæne, .com-domæne, sociale medie navne og så videre. Tænk også over, hvordan internationale vil modtage dit navn – det skal ikke være for kultur bunden eller indholde god dansk ironi som folk muligvis ikke vil forstå international og derfor have den modsatte effekt af det påtænkte. 

Hvilke ting, synes I, udgør et godt navn?

Det vigtigste ved et godt navn er, at det er catchy, beskrivende og tilstrækkelig bredt til at kunne udvikle sig og følge virksomheden gennem hele processen fra kælderen til børsnotering.

Har I overvejet at skifte navn eller navngive subgrene anderledes

Vi har allerede navngivet vores subprojekter såsom Artstarter i samme stil med Artboost. Vi sørger for at have samhørighed mellem subprojekter og det overordnede brand. Vi har aldrig, efter vi bestemt os for at beholde navnet Artboost, set tilbage og overvejet at ændre dette – kun fremad og hvad vi kunne gøre med brandet.

Næste stafet går til Spinnaker Nordic

Læs også: Startup-stafet #11: Appen, der hjælper børn med ADHD, er blevet en del af familien

Læs også: Startup-stafet #10: Dit navn kan blive synonym med dine løfter og værdier

Læs også: Startup-stafet #9: Vores navn stammer ikke fra en græsk gud

Læs også: Startup-stafet #8: Et catchy navn, der får folk til at bryde ud i sang

Læs også: Startup-stafet #7: Navnet skulle virke troværdigt, da det er kernen i vores produkt

Læs også: Startup-stafet #6: Vi ville fokusere på relationen

Læs også: Startup-stafet #5: Det bedste navn, jeg har fundet på, var til min hvide varevogn

Skrevet af

Læs også

Top