Tommy Ahlers: Økosystemerne kan godt glemme at hjælpe de svage

RedSeminar

Mandagen står i velgørenhedens og iværksætteriets tegn. Her vil der til RedSeminar nemlig blive diskuteret, blandt andet hvordan innovation kan være med til at forbedre verden. Overskuddet går til Røde Kors, og vi har sat to af initiativtagerne stævne for at høre om fremtiden, disruption og det at gøre noget godt for andre.

Skrevet af: Michael Jakobsen og Simone Okkels

Nogle af landets mest succesfulde iværksættere og erhversfolk øser mandag ud af deres viden til RedSeminar. En innovationkonference, som alle betaler for at deltage i, men som ingen tjener penge på. Billetindtægterne går nemlig til gode formål gennem Røde Kors.

Folkene bag tror nemlig på, at verden kan blive et bedre sted gennem innovation og initativ, og de talere, som tæller blandt andet Christian Stadil, Christiane Vejlø, Tommy Ahlers, Jakob Jønck og Morten Strunge, er nøje udvalgt til at lære fra sig.

Trendsonline har talt med Tommy Ahlers og Jakob Jønck, som sammen med Søren Kristensen har taget initiativet til at lave konferencen, som på blot otte uger er klar til at byde både studerende, iværksættere, erhvervsfolk og investorer velkommen mandag den 28. november.

Tommy Ahlers, du er initiativtager til Red Seminar, du er taler her og du arbejder gratis. Hvorfor er Red Seminar en vigtig sag for dig?

“Iværksættere gør det sjældent for penge, men der er ofte mange penge i iværksætteri, når det lykkes. Vi rejser mange penge til vores virksomheder, hvis vi en dag går på børsen eller bliver solgt. Men her kan økosystemerne godt glemme at hjælpe de svage.”

“Både Jakob Jønck og jeg er blevet spurgt, om vi vil være Røde Kors ambassadører. Det er noget, man er ét år ad gangen. Vi skal så prøve at komme med initiativ til, hvordan man kan rejse penge til Røde Kors. Vi kom på idéen at lave et arrangement, nu iværksætteri er meget oppe i tiden. Folk betaler en masse penge for at være med til konferencer som Web Summit, så kunne vi finde et venue, samle en 500-1000 mennesker, få dem til at betale for at deltage, men få talerne til at arbejde gratis, havde vi et format.”

“Det betyder meget for mig, at vi kan bruge iværksætterdagsordenen til at hjælpe Røde Kors.”

Du skal til konferencen tale om, at verden forandrer sig. Kan du løfte sløret for, hvad det indebærer?

“Verden forandrer sig hele tiden – og det hurtigere og hurtigere. Der kommer hele tiden nye teknologier på banen, der kommer så mange, og de udvikler sig på samme tid. Det gør, at vi får den her konvergens mellem teknologierne, så man pludselig kan lave et produkt, der kombinerer dem på alle mulige måder.”

“Tag bilindustrien for eksempel. Vi kan nok blive enige om, at transportsektoren er markant anderledes om ti år, men har vi biler i abonnementsform? Har vi selvkørende biler? Og hvordan ser de afledte effekter ud? Når teknologierne forandrer verden får det en helt masse følger.”

Der er kommet mere fokus på at gøre godt, mens man skaber en god forretning. Hvor vigtigt er det at tænke fx CSR og bæredygtighed ind i en ny forretning?

“Slet ikke. Forstået på den måde at jeg synes, der er rigtig god forretningslogik i at forsøge at lave en forretning, der også gør det godt. Men har du lavet et bogholderi med et bogholderiprogram, ligger det ikke i dit DNA at have en impact-agenda. Så synes jeg ikke, du skal bekymre dig, om du også kan gøre noget godt for Røde Kors eller Kræftens Bekæmpelse.”

“Hvis man laver solceller, kan der måske være mening i det. Men hvis man laver et bogholderiprogram, mener jeg ikke, man skal forvirre sig selv ved at sige, at man også skal gøre verden til et bedre sted. Er det ikke det, du laver, så lad være med at fokusere på det.”

“CSR betyder jo Corporate Social Responsibility. Så når du er blevet en stor virksomhed, skal du tage noget socialt ansvar. Men det mener jeg ikke, man skal som nystartet virksomhed.”

Red Seminar sælges blandt andet under taglinen, kannibalisér din egen forretning, før andre gør det. Kan du uddybe, hvad der menes med det?

“Hvis du ved, der vil komme disruption i din branche, er det da federe selv at disrupte, end at andre kommer og gør det. Et eksempel er Kodak. De havde al forskning og viden, og havde de turde disrupte sig selv, var de måske stadig i live i dag. De var bange for at kannibalisere deres egen forretning, filmrullerne. Derfor taler man ofte om the Big C, det er ikke Customization, men Cannbalization.”

Disruption er lidt af et buzzword. Hvorfor har I valgt at fokusere på det?

“Det indkapsler meget godt, hvad det er, folk tænker, når vi snakker om det her tema. Entreprenørskanb er jo også lidt et buzzword, hvilket betyder, at alle bruger det, og bruger det om alle mulige ting. Jeg har egentlig ikke noget imod, at disruption er et buzzword. For mig betyder det, at der er rigtig mange, der bruger det og det er for, da der så måske er mange, der forstår det.”

RedSeminar foregår i Falconer Centret mandag den 28. november fra 9 til 15. GoRed er blevet til i samarbejde med Røde Kors og Klub 10. RedSeminar er blot starten på en række initiativer omkring iværksætteri og startups. Overskuddet går ubeskåret til Røde Kors. 

Læs med i morgen, når serieiværksætter Jakob Nordenhof Jønck svarer på vores spørgsmål og læs opdateringer om konferencen på Facebook

Vær med i konkurrencen om to billetter til konferencen. Meld dig til vores nyhedsbrev her. Fredag den 25. november trækker vi to vindere.

Skrevet af

Læs også

3 kommentar

  1. aeb@debitoor.com'Allan Ebdrup said:

    Kære Tommy Ahlers
    Jeg føler mig ramt af kommentaren om bogholderi-programmet. Jeg er CTO i firmaet debitoor, der laver en faktureringsløsning med mere til de helt små virksomheder (i over 40 lande). Vi mener på det kraftigste at vi er med til at gøre verden til et bedre sted, men vi betragter os også som anderledes end de andre “bogholderi-programmer”.

    Statistikken viser at cirka otte ud af ti nystartede virksomheder lukker igen inden for de to første år. Det kan der være mange gode grunde til. Men vi går benhårdt efter at løse nogle vigtige af disse reelle problemer for små virksomheder med vores program, så det bliver nemmere at være lille virksomhedsejer. Vi vil gøre en forskel, for vi tror fuldt og fast på at de små virksomheder er livsvigtige for samfundet og alle store virksomheder du kender startede jo som små.
    Det er blandt andet derfor vores program ikke indeholder bogførings-sprog som debit, credit, bogfør. Jeg talte med en virksomhedsejer der brugte et andet program, der havde byttet rundt på debit og credit hele det første år han skulle lave regnskab.

    Rigtig mange af vores kunder kommer fra at have brugt word og excel til deres fakturering – vi har talt med kunder der direkte har sagt til os at uden vores program havde deres virksomhed ikke eksisteret ret længe.

    Ønsket om virkelig at gør en forskel og gøre godt i verden er vores virksomheds-DNA. Og er dybt forankret i virksomheden i vores mission statement: Help small businesses thrive. Uden den ville jeg nok kigge mig om efter et andet job med mere mening. Men heldigvis laver vi ikke bare et “bogholderi-program”

Top