Netbutikker har succes med nicherne

temashop-trendsonline-dk

Denne artikel er udarbejdet i samarbejde med S360. 

Traditionelt har nichebutikkerne haft det svært i detailbranchen af indlysende grunde. Beskæftiger man sig med en niche, er der længere mellem kunderne, og dermed færre kunder i oplandet. Kun centralt placerede nichebutikker med eksempelvis gode strøgplaceringer har kunnet klare sig. 

Den udvikling bliver der vendt op og ned på med den stigende nethandel, hvor netop nicherne klarer sig rigtig godt. Læs med, og se et eksempel på, hvordan det skal gøres.

Netbutikkens opland er ubegrænset

Det mest revolutionerende ved nethandel er, at geografien pludselig ikke længere spiller nogen rolle. Selv den mindste netbutik har som minimum hele Danmark som opland, og der skal ikke meget ekstra til, før resten af verden også kan være potentielle kunder. Det sætter naturligvis en helt ny dagsorden. Selv den mest smalle niche har et bæredygtigt kundeunderlag, hvis blot oplandet er tilstrækkeligt stort.

Et godt eksempel på, hvordan en niche kan indtages og domineres, er www.temashop.dk, hvor specialet er kostumer og dekoration til temafester og -arrangementer. Det kan synes som en smal niche, men med alle festglade danskere som potentielle kunder er der rigtig godt gang i salget. Det vidner medarbejderstaben på 15 ansatte tydeligt om, og mere end 6000 særdeles positive anmeldelser på Trustpilot taler også sit tydelige sprog.

Flere faktorer afgør netbutikkens succes

Desværre tror mange, at det er langt lettere og billigere at drive en netbutik ned en traditionel fysisk butik, og det har de senere år betydet, at en lang række håbefulde amatører har kastet sig ud på dybt vand. Rigtig mange kan dog ikke bunde. Den typiske overraskelse er, at der ganske enkelt ikke genereres nogen omsætning, og efter nogen tid må butikken lukkes igen.

At opbygge og drive en netbutik kræver langt mere kapital og specialviden, end man måske skulle tro. En af kernefaktorerne for succes med fjernsalg, er tillid. Når man som kunde ikke kan se sælger i øjnene, er man nødt til at basere sin tillid på andre ting, og her er faktorer som eksempelvis netbutikkens visuelle design meget afgørende. Alt for mange laver selv en ”køkkenbordsløsning”, eller får en bekendt autodidakt til at hjælpe sig. Det kan der være gode grunde til, for en professionel løsning kan let koste flere hundrede tusinder kroner, og selv en helt simpel løsning koster let 30-40.000 kroner.

I de fleste tilfælde vil kunden kunne gennemskue, at der er sparet her, og det er ikke tillidsvækkende. Samme overvejelser gælder produktbilleder og tekster. Det er udelukkende billedet og teksten, der sælger varen, så i de fleste tilfælde er selvgjort ikke velgjort. Det er også tillidsskabende (men dyrt) at tilbyde en bred vifte af betalingsformer, være e-mærket og arbejde målrettet med eksempelvis Trustpilot. Alle disse ting fungerer optimalt hos eksempelvis føromtalte Temashop.dk, og så er grundlaget for et reelt salg skabt.

Google afgør netbutikkens skæbne

Et af de suverænt største monopoler gennem historien er uden tvivl søgemaskinen Google, som har formået at sætte sig tungt og enevældigt på søgemaskinemarkedet. Monopoler er sjældent et gode, men i Googles tilfælde er der intet, der tyder på, at det kommer til at ændre sig foreløbigt. Og placeringen i Googles søgeresultatet er helt afgørende for en netbutiks skæbne. Det er ikke ualmindeligt, at 80-90% af al omsætning skabes via besøgende fra Google. Også her udmærker Temashop.dk sig med flotte placeringer, når der søges på relevante søgeord. Sådanne placeringer kommer typisk ikke af sig selv, men kræver hårdt og vedvarende optimeringsarbejde af eksperter. Også denne del kan være meget omkostningstung.

Har du opdaget en ny niche, kan en netbutik sagtens være en god ide, men vær forberedt på, at der kræves både kapital, tålmodighed og en vis portion held.

Læs også

Top