Arkiver

EventsIværksætterlivNyheder

GoRed Seminar 2016: Fokus på forbrugeren, kundeservice og den gode idé

Det første GoRed Seminar løb af stablen i Falconer Salen tirsdag. Kernefokus for dagen var innovation og disruption, kundeservice, de gode idéer og fremtidens iværksætteri.

Det var de tunge drenge, vi havde fornøjelsen af at få serveret visdomsord og skarpe fortællinger fra under mandagens første GoRed Seminar med fokus på iværksætteri og innovation.

Initiativtagerne bag dagen var Søren Kristensen, Jakob Jønck og Tommy Ahlers. Alle sammen solide sværvægtere inden for iværksætterbranchen. Dagens ordstyrer kender vi fra morgen-TV: den nyudklækkede iværksætter og karismatiske og tilpas upassende TV-vært, Morten Resen. Morten sørgede for at stemningen i løbet af dagen forblev uformel, tilpas humoristisk og inspirerende. Opmuntringerne, troen på sig selv og disruption, som den næste store ting, var til at tage og føle på, ligesom læringen om at kunden og forbrugeren altid bør være din førsteprioritet.

Initiativtagerne bag Red Seminar er faktisk nutidens Band Aid, mente Morten Resen, der underholdte med et lille billedshow på scenen, så vi alle kunne nyde ligheden.

Kannibalisér dig selv, før andre gør det

Stifteren af Vivino, Theis Søndergaard, tror på, at dét at være brugernes ven er vejen frem. Han er dog også bevidst om fremtidens udfordringer og udvikling. Chancen for det bliver nødvendigt at disrupte sin egen virksomhed i fremtiden, på grund af eksempelvis kunstig intelligens og robotter, er allestedsnærværende. Og selvom Theis netop selv har bidraget til at disrupte vinindustrien, som vi kender den med sin rating-app, er det meget muligt, at en robot vil gå ind og overtage en dag i fremtiden.

Dog konstaterer han selv, at ”apps er døde”, og det nye er ”et lille rumskib i dit hjem”; et ’rumskib’ som vi andre kender som Google Home. Dog er Vivino-appen kun toppen af isbjerget, påpeger han – det er den værdifulde data og de 21 millioner brugere af appen, som har skabt al værdien i firmaet. Et firma, som lader alle mennesker og ikke kun vineksperter have en mening om vin og dele den med hinanden.

Her træder den afslappede og uformelle stemning især i kraft, da Resen påpeger, at de to tidligere oplægsholdere (Jakob Jønck og Nikolaj Bondesen red.) har i sinde at redde verden, hvorimod Theis bare gerne vil drikke en masse vin. Og man må sige, at Jakob Jønck har gjort sit i forhold til at redde verden – eller i det mindste forsøge at gøre os sundere og mere bevidste om vores kostvaner.

Vivino, Go Red
Theis Søndergaard fra Vivino er ikke bange for at tage kampen op. Men han ved også, at andre sikkert vil tage kampen op mod ham.

At være kreativ er at være modig

Som stifter af henholdsvis MyFitnessPal og for nylig Simple Feast, som går i luften i det nye år, har Jønck om nogen fokus på at hjælpe og skabe en selvmotivation, som ifølge ham ikke findes naturligt hos særlig mange. Han påpegede også, at vi i vores natur er primitive, og at vores DNA er en krydsning mellem en chimpanse og et reptil.

Vi er nemlig både en reagerende, men tillige også en lærenem race, os mennesker. Her er vi i følge Mikkel Holm nemlig biologiske og ikke logisk tænkende individer. Mikkels bureau, Kl. 7, arbejder med adfærdsdesign. Han påpegede eksempelvis at vi først udviser en adfærd og derefter skaber os en holdning.

Læs også: Jakob Jønck: Det er smukt at lave noget, der gør verden til et bedre sted

I forlængelse af dette er Nikolaj Bondesens take på dette også relevant. Han arbejder nemlig med kreativ ledelse som et paradoks mod den konventionelle ledelsesform, som vi kender den i dag. Ifølge Bondesen er dét at være kreativ nemlig også at være modig. Med et fokus på mere plads til kreativitet og italesættelse af følelserne, så kan vi ifølge ham få folk til at gøre noget og følge en retning. At ændre adfærd, velsagtens. 

Tænk globalt med det samme

Ifølge Søndergaard skal der også en lille smule bullshit til allerede i din pitch – forbrugerne fortjener dog ærlighed. Ligesom samtlige af dagens talere påpeger enstemmigt – Det handler om en mavefornemmelse; det skal føles rigtigt. Og denne mavefornemmelse skal du bruge som grundlæggende pejlemærke i forhold til din gode idé og eksekveringen heraf.

Christian Stadil anser Hummel som sit hjertebarn, men har mange interesserer og ser muligheder inden for mange brancher. Og modsat andre af dagens entreprenører vil han gerne crowdfunde en idé, som ikke nødvendigvis har en prototype klar – vejen til at finde kapitel og få skabt en prototype for de kapitalpenge er nemlig ikke lige for særligt mange.

Læs også: Tommy Ahlers: Økosystemet kan godt glemme at hjælpe de svage

Når man skal udtænke og konkretisere sin vision skal man ifølge Tommy Ahlers også altid huske at go global med det samme. Danmark er for lille et land til din gode idé og resten af verden rummer uendelige mængder uudnyttet potentiale og muligheder.

Kunden i fokus

Både Veiby, Jønck, Sørensen, Strunge og Primdahl har fokus på det i deres virksomheder. Forbrugeren og mødet med dem. Hvordan yder man den bedste kundeservice? Man er til stede på alle kanaler, og man møder sin kunde og forbruger i øjenhøjde. Både når det kommer til sprog og tone – men også helt ned i detaljen og i valget af font på tværs af dit informationsmateriale og i dine mails. Kunderne vil nemlig gerne have noget, der er let at forstå og let at anvende. Strunge og Mofibo segmenterer deres data og skaber content ud fra dette og sørger for altid at have kunden i fokus.

Primdahl slog også et slag for kunden og pointerede, at Zendesk på ingen måde var kommet så langt uden dem; kunderne og deres feedback til tjenesten. Gensidig tillid mellem forbruger og firma er nemlig alfa og omega for at skabe succes, ligesom det at være menneskelige som iværksættere og møde forbrugeren i øjenhøjde er det.

Ahlers afsluttede en forrygende dag i entreprenørskabet og innovative arbejdsmetoders tegn med en fed understregning af, at kunderne og medarbejdere faktisk er de vigtigste komponenter for en virksomheds succes. Det er nemlig dine medarbejdere, som skaber salget og plejer kunderelationen, mens det er kunderne som køber dit produkt eller service.

“Skyd efter månen, velvidende at dit første forsøg end ikke vil komme i nærheden,” og “Dem, der får succes, er dem, der er sultne,” var bare nogle af de guldkorn Tommy Ahlers serverede for salen til GoRed Seminar med grafiske fotos til. 

Man skal være forberedt på at lave fejl, og man skal være forberedt på at lave tusindvis af dem, men også hele tiden lære af dem og bevæge sig videre fra det – én læring rigere for hver gang.

GoRed Seminar indsamlede på denne inspirerende dag rundt regnet en halv million kroner, som går ubeskåret til Røde Kors’ velgørenhedsarbejde.

Skriv et svar