Startups gør klar til Slush: En unik mulighed for et kig ind i fremtiden

Slush, ItsMyCargo, startups
Credit: Slush Media

Noget mange iværksættere ser frem til er den årlige Slush. En startup event, der trækker over 15.000 folk til Helsinki i november trods minusgrader og mørke. Selvfølgelig er også mange danske startups tilmeldt. Vi har talt med nogle af dem.

Slush tiltrækker år efter år tusindvis af startups – heriblandt en række danske. Et af dem er ItsMyCargo, som er stiftet af danske og tyske entreprenører. ItsMyCargo er en online platform for shipping og logistik, som vil gøre industrien mere transparent og arbejdet lettere.

Martin Landgraf og Clemen Jespersen, ItsMyCargo

Hvorfor deltager I på Slush i år?

Slush er det største event for startups i Norden, og det tætteste vi kommer på at få et glimt ind i fremtiden. Vi har set det tidligere med Spotify, som har sat et kæmpe præg på musikindustrien, og ikke mindst tyske Zalando, der var på scenen i 2015 og som danskerne efterhånden kender alt for vel. Samtidig får man en masse fascinerende foredrag fra dem, der har været med til at forme verden, specielt i år hvor de blandt andet har formået at få amerikanske Steve Jurvetson og en af giganterne bag Skype, Niklas Zennström, med på scenen. Man kan kun blive motiveret, når man samler den slags visionærer på ét sted.

Læs også: Startups gør klar til Slush: Udvalgt til the Nordic Showcase

Som virksomhed er det utrolig vigtigt at være med til den her slags events, for oftest er det netop startups, der er tidligst ude med nye teknologier. Det er dem, som holder de gamle industrier oppe på dupperne og sørger for, at der konstant bliver skabt innovation. Så der ligger selvfølgelig også en strategisk agenda bagved, når vi vælger at flyve fire personer fra teamet til Helsinki i fire dage. Vi har også lagt en nøje planlagt agenda for dagene, for selvom der er utallige events og spændende gæstetalere, så er der selvfølgelig visse ting, der er mere interessante for os som tech-virksomhed end andre.

Hvad vil I have ud af dagene?

Det er uden tvivl netværk, der står øverst på listen. De mennesker, man finder til Slush, kan man uden tvivl kun lære noget af, og så er det også den perfekte lejlighed til at pitche, hvad det er man selv går og arbejder på, og så se, hvordan folk reagerer på det.

Der er uvurderlig feedback at hente, men der kommer til at være pakket med mennesker, så det handler selvfølgelig også om at være på forkant med møder og sørge for, at man ikke bare satser på at støde ind i de rette mennesker undervejs.

Læs også: Startups gør klar til Slush: Hvad må vi ikke gå glip af?

Derudover har vi benyttet lejligheden til at sætte et par møder op med nogle investorer for så småt at få gang i første investeringsrunde og skabe lidt larm allerede nu. 

Hvad må man bare ikke gå glip af i år? – og hvorfor?

Det er et svært spørgsmål, for det afhænger meget af, hvad man interesserer sig for. Der vil være en masse spændende og nytænkende startups til stede, som kommer til at forme hver deres industri.

For os er det selvfølgelig meget det digitale aspekt, som er omdrejningspunktet, men der sker også banebrydende ting inden for VR, AR og AI, som kommer til at påvirke os alle i den nærmeste fremtid – så det skal man selvfølgelig også følge med i. Specielt i forhold til virtual reality glæder vi os til at høre fra Ilan Spillinger fra Microsoft HoloLens, og hvis tiden er til det, fra engelske Blippar. 

Hvis I deltog sidste, hvad har I så taget med jer derfra?

Det er første gang, vi er med til selve eventet, og ikke bare læser om det efterfølgende. Det kan man jo et eller andet sted kun ærge sig over, specielt når ekstremt spændende startups som Velmenni og Candela pitchede sidste år og ikke mindst Supercell og TransferWise i de tidligere år, som mange af os sidenhen har læst om.

Denne gang er vi dog med fra start. Faktisk før start, da vi lander den 28. om aftenen for at være med til de spændende uofficielle events, som finder sted i dagene op til.

Skrevet af

Læs også

Top