Shade: Med pretotyping har vi fået meget bedre kundekendskab

http://trendsonline.dk/?p=107664&preview=1&_ppp=8e64890165

Som startup er det vigtigt at prøve sit produkt af på målgruppen. Og med værktøjet pretotyping prøver du det af endnu inden, det er færdigudviklet. Det har Danish Tech Challenge-virksomheden Shade gjort med stor succes.

Det kan godt være, at du selv synes, at du har skabt et genialt produkt. Men synes markedet også det? Det kan du lade komme af på en prøve. Og det var netop, hvad Danish Tech Challenge-virksomheden Shade gjorde for nylig.

“Lørdag morgen stod vi klar i Kolding Storcenter med en bod med vores lamper. Og så var det ellers bare at hive fat i folk for at høre, hvad de synes om vores produkt,” siger salgschef i Shade, Tomas Kongsvig.

Der var blot den lille forskel fra en almindelig bod til Shades bod, at de interesserede kunder faktisk ikke kunne købe Shades lampe. Shade benyttede sig nemlig af værktøjet pretotyping, som går ud på, at man tester sit produkt på markedet, inden det er færdigt. Shade havde simpelthen stillet sig op med en bod, hvor de udstillede deres prototyper, som om det var færdige produkter klar til salg. 

Købevillige kunder skrev sig op trods lang ventetid

Shade er en del af Danish Tech Challenge, DTC, som er støtte af Industriens Fond, og DTC er Scion DTU’s udviklingsforløb målrettet tekniske iværksættere, der arbejder med at bringe nye, fysiske produkter til markedet. Her har Shade udviklet deres virksomhed, hvis kerneprodukt er intelligent belysning i form af en lampe, som de kalder The Orb. Det var Scion DTU, der havde opfordret dem til at bruge værktøjet pretotyping.

“Det var vanvittigt spændende at prøve. For med pretotyping havde vi en mulighed for at finde ud af, om der overhovedet er nogen interesse for vores lampe. Eller om det er bare os, der synes, det er et rigtigt spændende produkt,” siger Tomas Kongsvig.

Folk kunne godt lide Shades lampe. Faktisk oplevede Shade langt større interesse for deres produkt, end de havde regnet med. Der var 25 kunder, der var klar til at købe lampen, og nogle blev lidt skuffet over, at de ikke kunne købe den alligevel. Det var lidt hårdt, selvom startuppet er meget overrasket over den store interesse.

“Vi havde været glade, hvis der var fem, der ville købe vores lampe. Og faktisk måtte vi droppe at tage ud til Kolding Storcenter dagen efter, som vi ellers havde planlagt, fordi vi allerede havde givet alle brochurer væk,” siger Tomas Kongsvig.

En ny og større målgruppe

Shade har udviklet en lyskilde baseret på LED, der kan kontrolleres i både farve, lysintensitet og retning og kommunikerer i et netværk. Den er med andre ord guf for en, der godt kan lide gadgets og i det hele taget unge mennesker.

“Men det viste sig, at interessen for vores produkt var meget større, end vi havde troet. Eksempelvis kom der et par på 70 år, som ville købe lampen. Der var også en børnefamilie, hvor datteren ville have en, og børn er en helt ny målgruppe, vi ikke har arbejdet med,” siger Tomas Kongsvig.

Pretotyping værktøjet har også gjort Shade meget klogere på deres produkt. De har eksempelvis fundet ud af, at de skal holde produktet simpelt.

“Nogle af de tekniske ting, vi sidder og nørder med, var slet ikke det, folk synes var vigtigt. Det var særligt designet, de var interesseret i og at lampen både kan lyse foroven og forneden,” siger Tomas Kongsvig.

Skrevet af

Læs også

Top