Startup-stafet #13: Fart og vinden i ryggen er den følelse, vi vil skabe

Spinnaker Nordic, Arbejdsuger

Vi har sendt en startup-stafet af sted til nogle danske iværksættere, fordi vi gerne vil vide, hvad der ligger bag deres virksomheders navne. Det rigtige navn er nemlig en vigtig del af et startup, men det er ikke altid lige nemt at hitte på eller at finde det rigtige. Denne uge er stafetten endt hos Spinnaker Nordic.

Spinnaker Nordic er et online firma, som arbejder med online marketing og e-handel. Men navnet har sådan set ikke noget med branchen at gøre, fortæller medstifter Simon Paag. 

Hvad er historien bag jeres navn, og hvorfor blev det netop Spinnaker?

Historien bag navnet Spinnaker Nordic er, at jeg rigtig godt kan lide at sejle, og navnet betyder ‘spiler’ som er navnet på det sejl, man bruger, når man har vinden i ryggen, og det sejl som man desuden sejler stærkest med. Fart og vinden i ryggen er den følelse som vi gerne vil skabe for vores kunder – og som jeg plejer at sige: Det er det, du får, når du har os med ombord.

Hvornår i forløbet med jeres startup, lagde I jer fast på navnet?

Jeg havde fået idéen til navnet allerede før, jeg vidste, at jeg havde et bureau. Før, da jeg var hos Google, købte jeg faktisk domænet Spinnaker.dk, hvor jeg lavede nogle T-shirts med sejler-ordsprog på. Eksempevis *Shiver My Timbers* og et anker-logo.

Hvilke reaktioner har I fået på navnet?

Der er stor forvirring omkring, hvordan man udtaler Spinnaker. Vi har det ret sjovt over at høre folks kreative måder at udtale det må, men ud over det så har folk godt kunne lide historien omkring, hvorfor vi hedder Spinnaker. Mine sejlervenner synes selvfølgelig, det er mega fedt, men de forstår så til gengæld ikke helt, hvad vi laver, da de ikke arbejder med markedsføring.

I Asien, hvor vi har haft en del forretning, er der et par forskellige shippingvirksomheder som hedder Spinnaker. Det fik os til at tilføje ‘Nordic’ til navnet, hvilket var en god idé ift. brand-opbyggelse og SEO.

Læs også: Korte arbejdsuger sikrer succes hos vækstvirksomhed

Hvad udgør I jeres øjne et godt navn?

Et godt navn er noget, der er unikt, og som giver mening ud fra konteksten. Jeg ved ikke, om vores navn er det bedste, man kunne forestille sig, men det giver mening for os. Folk arbejder mest med os på grund af vores kompetencer og ikke så meget på grund af navnet, er mit indtryk.

Når det så er sagt, så er det jo fedt, hvis navnet i sig selv er let at huske. Jeg tror Spinnaker Nordic er nogenlunde nemt at huske. Hvor let stavemåden er, kan så diskuteres, men udtalen er nok den sværeste. Det er værd at have med, når man vurderer sit navn.

Har I noget erfaringer eller faldgruber I kan dele mht. navngivning?

Det er en stor faldgruppe at komme til at hedde noget, som nogle andre hedder, fordi man har glemt at google lidt, inden man registrerer sit CVR-nummer. Derudover skal det gerne være noget, som ikke er et generisk ord eller et andet brugt udtryk. Det kan SEO-mæssigt være lidt et problem. Stavningen hos os koster os enkelte misforståelser i forhold til mails, der bliver sendt forkert, og brugere der ikke finder frem til os, så nemt som hvis vi hed noget helt unikt.

Læs også: Startup-stafet #12: Vores hovedkomponenter er kunst og vækst

Læs også: Startup-stafet #11: Appen, der hjælper børn med ADHD, er blevet en del af familien

Læs også: Startup-stafet #10: Dit navn kan blive synonym med dine løfter og værdier

Læs også: Startup-stafet #9: Vores navn stammer ikke fra en græsk gud

Læs også: Startup-stafet #8: Et catchy navn, der får folk til at bryde ud i sang

Læs også: Startup-stafet #7: Navnet skulle virke troværdigt, da det er kernen i vores produkt

 

Skrevet af

Læs også

Top