Ducky gør klimaudfordringerne til en konkurrence

ducky

Tag cyklen, sluk lyset, sortér dit affald. Hver lille handling gør dit CO2-aftryk lidt mindre. Hvis du bagefter udfordrer andre til at gøre det samme, så er du med til at udbrede de grønne idéer. Det er filosofien bag webappen Ducky, der blandt andet har teamet op med møbelkæden Ikea. Vi mødte dem på Slush i Helsinki.

Det handler ikke om, at jeg skal redde verden. Men at jeg skal redde verden,” siger Bogdan Glogovac, der står for PR og kommunikation i Ducky.

Han trækker det sidste ‘jeg’ ud, så man ikke er tvivl om, at det at redde verden kun er interessant i relation til “jeg’et”. Altså at vi som mennesker helst gør gode ting, hvis vi også kan blære os lidt med det. Herefter skynder Bogdan Glogovac sig at tilføje, at det er forskningen, der siger, at det er sådan, man motiverer folk til at gå op i miljøet, og at Ducky faktisk slet ikke vil have folk til at redde verdenen på én gang.

“Vi har tre guidelines: Spørg ikke, hvor meget du forurener, men men hvor meget du kan spare. Sæt ikke klimamålene for 2050, sæt dem for i dag. Og til sidst: Prøv ikk at gøre verdenen til et bedre sted i dag. Gør din virksomhed, din husholdning eller dig selv bedre,” siger han og smiler.

Ducky: Blær dig og udfordre andre

Ducky har lavet en social webapp, der vil motivere os til at gøre noget godt for miljøet. I appen kan man lave en profil og logge sine miljøaktiviteter inden for transport, forbrug og mad, og se den umiddelbare effekt af, hvor meget CO2, man har sparet verden.

Læs også: Climate-KIC-virksomhed: Paris-aftalen er meget vigtig for os

Appen har nemlig en carbon footprint calculator, der eksempelvis fortæller, at du sparer verden for 1,21 kilo CO2 ved at tage offentlig transport i din fritid. Og når du har gjort noget godt, er idéen, at du skal dele det med andre og udfordre dem i også at gøre noget godt for miljøet.

“Vores produkt er baseret på den nyeste forskning. Psykologer fortæller, at folk vil ikke redde verden eller spare penge – folk vil anerkendes for deres klimavenlige handlinger og være en del af et society, hvor de kan dele det med andre og blive anerkendt,” siger Bogdan Glogovac.

Ikea er en vigtig partnet for et lille startup

Ducky er en gratis tjeneste for private. Deres business model er at sælge deres produkt til store virksomheder. De har blandt andet fået et samarbejde med Ikea, hvilket er en vigtig anerkendelse for et lille startup. Men der skal flere partnere og kunder til. Og dem håber Ducky blandt andet at finde på dette års startup event Slush i Helsinki, Finland. Her er 15.000 investorer, virksomheder og startups samlet over to dage.

Ducky er kommet med på Slush gennem den europæiske offentlig-privat innovationsvirksomhed Climate-KIC, fordi de er med i Climate-KIC’s accelerator program.

Læs også: Climate-KIC åbner døren for bæredygtige startups

“Climate-KIC er en fantastisk mulighed for os. Gennem dem får vi et netværk og ny viden. Eksempelvis har vi lige været på en bootcamp, hvor vi havde en workshop om at pitche. Det var meget givende for os. Og få måneder forinden da, havde vi en anden bootcamp om at udvikle business models,” siger Bogdan Glogovac.

Skrevet af

Læs også

Top