Danske startups strålede i Paris – nu går turen til Silicon Valley

Startup Tour 2016

Både tiimo og Servicelovers var blandt vinderne, da HandsOn Startup Tour 2016 fandt sin afgørelse. De to startups skal nu på inspirationstur til Californien og er ligeledes i spil til en investeringspulje på mere end ni millioner kroner.

For tyve år siden trillede Bjarne Riis over målstregen på Champs-Élysées til Danmarkshistoriens største cykeltriumf. Hvad der siden skete, er en anden historie. Som dansker kan man derfor håbe på, at de rød-hvide succeser i Paris har fået en længere holdbarhedstid.

Positivt ser det i hvert fald ud, hvis det står til dommerpanelet ved HandsOn Startup Tour 2016. Her mener man, at både tiimo og Servicelovers har fat i noget, der kan bringe dem langt.

Læs også: ADHD-app skal konkurrere om millioner og Silicon Valley-visit

De to danske startups var derfor blandt vinderne, da 16 finaledeltagere fra Europa – plus en enkelt fra Brasilien – havde pitchet deres idéer. Førstnævnte endte endda øverst på podiet i den franske hovedstad.

”Vi er overraskede, for vores konkurrenter var rigtig dygtige, og nogle af dem er længere fremme, end vi er. Men det er fedt, når man lykkes med noget, man har arbejdet hårdt for,” siger Helene Nørlem, partner i tiimo, hvis app har til formål at gøre livet lettere for børn med ADHD.

Konceptet skal valideres

Fælles for de i alt otte vindere er, at de til februar rejser en uge til Californien for at stifte bekendtskab med miljøet i Silicon Valley. Her får de blandt andet mulighed for at mødes med kendte iværksættere og investorer.

”Vi tager derover for at validere vores koncept blandt investorer, business angels og den amerikanske befolkning. USA har en servicekultur, der batter, men der er for eksempel ingen tipping-kultur i tøjbutikkerne, som der er på caféer og restauranter. Hvorfor ikke indføre det? Tænk, hvad det kan gøre for serviceniveauet,” siger direktør i Servicelovers, Christian Brauner.

Hans virksomhed har udviklet en app, der giver brugerne mulighed for at belønne servicemedarbejdere med personlige anbefalinger. Medarbejderne kan herefter bruge deres anbefalinger til at promovere sig internt i virksomheden eller over for en kommende arbejdsgiver.

Virksomhederne kan på den anden side fremlægge bevis på gode kundeoplevelser. Endelig kan kunderne finde frem til de medarbejdere og virksomheder, der yder den bedste service.

”De skal have mere føling med os”

Servicelovers har allerede sikret sig investering fra CAPNOVA, men kan måske se frem til endnu flere midler fra den pulje på 1,25 millioner euros (9,3 millioner kroner), som vinderne af HandsOn Startup Tour også kæmper om. Det samme kan tiimo.

Det er blandt andre Partech Ventures og Lemonblood, der har spyttet penge i den eftertragtede pulje. De to investeringsvirksomheder havde desuden begge repræsentanter i dommerpanelet. Christian Brauner kunne især lide det, han hørte fra Partech Ventures i forhold til et muligt samarbejde for fremtiden.

”Det er ikke noget med bare at vende ryggen til. De er der sgu. De stiller op i last og brast. Det har jeg ikke hørt andre venturepartnere sige før. Men de skal selvfølgelig have mere føling med os. De kan ikke investere på baggrund af et pitch på 90 sekunder,” siger han.

Ifølge Helene Nørlem skal de næste måneder blandt andet bruges på at få lavet en skarp forretningsplan, der skal sendes ud til investorerne. tiimo er i forvejen i dialog med tyske Lemonblood, tilføjer hun.

Læs også

Top