Arkiver

NyhederPlatformSoftware

Genbrugsapp fik Løve-investering: Valgte strategisk lav sum

Ta' det, genbrugsappen, deleøkonomi

Genbrugsappen Ta’ det fik i sidste uge investering i Løvens Hule. En investering, der var fire gange højere end den relativt lave sum, startuppet efterspurgte. Det var et strategisk valg, ligesom deres deltagelse i programmet.

“Det var en sindssyg oplevelse. Det var et stort pres at stå der, foran de her mennesker, som er fantastisk dygtige, men som går hårdt til en. Klippet er kun ti minutter, men vi stod jo der på krydset i halvanden time. Det var fuldstændig vildt.”

Det er den ene stifter af genbrugsappen Ta’ det, Rasmus Thude, der fortæller om deltagelsen i DR-programmet Løvens Hule, hvor han i april stillede sig foran rullende kameraer sammen Mikkel Mørch og Jamie Neubert for at bede om 50.000 kroner for en ejerandel på 2,5 procent i startuppet Ta’ det.

Det fik de ikke. I stedet fik de 200.000 kroner i investering fra Christian Stadil og Birgit Aaby for 15 procent ejerskab.

“Vi kom ind med en relativt lav investeringssum. Det var et strategisk valg. Vi har nemlig fulgt med i sidste sæson, og ofte er det værdiansættelsen og procentsatsen, som folk får forkert,” fortæller han og uddyber:

“Vi bad om 50.000 kroner for 2,5 procent. Det er håndører for dem. Men vi satsede på at få mere, for efter de 50.000 er alt til forhandling, så længe vi bare fik et bud på dét eller derover. Vores smertegrænse gik ved 20 procent, så vi forhandlede os frem til af afgive 15 procent. Simpelthen for at forblive tro mod dem, der allerede har lagt tid og kræfter i projektet.”

Startuppet er nemlig båret frem af en hel del idealisme. Rasmus Thude kalder Ta’ det en del af overskudsøkonomien, ikke deleøkonomien. Ta’ det handler nemlig ikke om services, men om at give lidt af den overflod væk, som vores samfund har, til dem, der ikke har så meget.

“Hos os er glæden ved at give i centrum. Vi vil styrke fællesskabet og lokalmiljøet,” fortæller Rasmus Thude om Ta’ det, som formidler kontakt mellem folk, der vil give ting væk, til folk, som mangler alt fra legetøj og kummefrysere til værktøj og vaser.

Løvens Hule er ikke kun kontanter

Med en investeringssum, der ligger noget under de normale bud, behøvede de så stille op i et tv-program for at finde en investor? Ikke nødvendigvis, fortæller Rasmus Thude, men det var en del af deres strategi.

“Det spændende er jo også i at blive set på DR i prime time. Mange af deltagerne fra sidste år har fem- og tidoblet deres omsætning på at have været med,” siger han.

Teamet havde da også en plan B, hvis ikke de fik deres investering, men den fik de ikke brug for. For ud over en firedobling af de efterspurgte beløb har de også fået adgang til et stort netværk gennem investorerne, som lagde stor vægt på karmaen og visionen i appen frem for dollartegn.

Interessen for genbrugesappen er voksende

Ta’ det er blevet downloadet 12.000 gange og har over 5000 brugere. Og brugerne gider godt forære ting væk derinde. Noget som ellers kan volde en del frustrationer med virtuelle køer, sammenligning af kalendere, Facebook-beskeder og andre besværligheder i nogle af de andre lignende løsninger.

“Vi har i overflod i vores samfund. Vi har sat os i nichen, at man hos os kun kan forære noget væk eller modtage fra andre. Det er et meget kontrolleret miljø, hvor vi har et smart køsystem for givernes skyld, og farver der indikerer, hvor du som modtager er i køen,” forklarer Rasmus Thude.

Læs også: Naboens sukkerkop skal kun være ét klik på mobilen væk

På den måde vil de fjerne den stress, der kan være, når man eksempelvis forsøger at give noget væk i en Facebook-gruppe.

Lean startup med planer for fremtiden

Trods investeringen er Ta’ det en startup uden indtjening. Stifterne studerer og arbejder fuldtid ved siden af appen, som de dog håber at kunne hellige sig inden for et år. Der er nemlig flere ting i pipelinen, som de går og brygger på. Både nye tiltag og forretningsmodeller at afprøve, så de kan forblive tro mod deres koncept om at være et bæredygtigt og socialt alternativ til overflod og købekraft.

“Eksempelvis vil vi gerne kunne segmentere i fremtiden, så man kan målrette sine opslag med legetøj mod unge mødre eller julehjælp. Det er helt fantastisk, når lokalmiljø går sammen om at hjælpe udsatte her op mod jul. Det vil vi meget gerne støtte,” siger Rasmus Thude.

1 kommentar

Skriv et svar