196 millioner kroner skal skabe et dansk landshold i digitalisering

Digitalisering

Der skal yderligere fart på digitaliseringen af danske produktionsvirksomheder. Det mener en række aktører, der samlet investerer 196 millioner kroner i projektet.

I den globale konkurrence om digitalisering går Danmark nu i offensiven. En samling bestående af Innovationsfonden, 49 virksomheder, fem universiteter, tre GTS-institutter og Dansk Industri skyder sammenlagt 196 millioner kroner i projektet.

Bag projektet står MADE, Manufacturing Academy of Denmark, hvis formål er at styrke danske produktionsvirksomheder med ny viden.

Skræddersyede løsninger

Det nye projekt- og samarbejde hedder MADE Digital. Her vil forskere og praktikere arbejde tæt sammen med det mål at udvikle og implementere digitale løsninger, som er skræddersyet til danske produktionsvirksomheders særlige behov. Af de 196 millioner kroner, som er blevet skudt ind i projektet, står Innovationsfonden for de 76.

“Med den nye investering skaber vi noget nær et dansk landshold på digitalisering. Det åbner for en stærk og koordineret dansk digital udvikling, hvor særligt de mindre virksomheder kan hente viden om de nyeste teknologiske muligheder og dermed udvikle deres forretning fra a til z. Vi skal ganske simpelt hente erhvervslivet ind i den digitale tidsalder og skabe ny vækst og arbejdspladser,” siger Peter Høngaard Andersen, direktør i Innovationsfonden, i en pressemeddelelse.

30 digitale forskingsprojekter

I perioden 2017 til 2019 vil MADE Digital sætte gang i 30 digitale forskningsprojekter. De vil alle fokusere på områder, hvor industrien efterspørger nye løsninger. Blandt ambitionerne er, at robotter skal samarbejde direkte med mennesker, og at maskiner i nye digitale fabrikker skal tale direkte sammen.

Desuden vil der være fokus på Augmented Reality som træningsværktøj til medarbejere og servicering af maskiner. Det er også et mål, at digitalt design skal gøre produktudvikling hurtig og præcis.

“Målet med projektet er at frembringe ny viden gennem forskning og hjælpe både større og mindre virksomheder med at implementere de digitale løsninger. Særligt de mindre virksomheder har behov for hjælp til at vurdere, hvor i fabrikken der er størst effekt af at digitalisere. Derfor vil vi tilbyde projekter, som vi særligt målretter de mindre virksomheder. Det skal sikre produktivitet og øge virksomhedernes vækst,” siger Nigel Edmondson, direktør i MADE. 

Skrevet af

Læs også

Top