Fintech-startup får tocifret millionbeløb til at genopfinde Snapchat-generationens bankoplevelse

Lunar Way, mobilbanking

Det danske fintech-startup Lunar Way har fået 31 millioner kroner fra blandt andet Seed Capital til at ændre bankoplevelsen for unge mellem 15 og 25 år. 

Banker er kedelige, fyldt med tal og jakkesæt, der taler til én i et helt andet sprog, end det man selv bruger. Det sprog, der tales på Snapchat og på Facebook. De unges sprog, som skifter mellem slang, .gifs og korte meddelelser, altid omstillingsparat, altid hurtigt og med fare for, at opmærksomheden fanges af noget andet på et splitsekund.

Læs også: Lunar Way: ”Vi skal løfte oplevelsen af dagligdags banking”

Men startuppet Lunar Way satte sidste år ud for at ændre bankoplevelsen for de unge, for målgruppen mellem 15 og 25 år; Snapchat-generationen. Nu har startuppet igen fået en investering, denne gang på 31 millioner kroner, som skal være med til at ekspandere Lunar Way og indtage markedet for mobilbanking i målgruppen.

Lunar Way har sat sig på et uopdaget marked

Investeringen kommer fra Seed Capital, hvor general partner Lars Andersen allerede kender til startuppet. Hans voksne børn bruger nemlig Lunar Way, og Lunar Ways ønske om at tilbyde en personlig løsning, som er let at bruge og drevet af mobil teknologi, vækker genklang hos ham.

”Førhen var der ikke været noget målrettet produkt til unge mennesker – markedet er simpelthen unserved. Opfostret på teknologi forventer dette segment, at de ydelser, de bruger, skal være bekvemme, og tingene skal ske øjeblikkeligt. Det dur ikke, at de modtager deres VISA-kort 30 dage efter, de har bestilt det. Ken er en superiværksætter og hans tiltrækningskraft er enorm. Han har derfor formået at opbygge et af de bedste teams, jeg har set,” siger Lars Andersen i en pressemeddelelse.

Et anti-formynderisk modsvar

Ken Villum Klausen er stifter og CEO i Lunar Way. Han er serieiværksætter og har tidligere stået bag Wallmob-succesen. Med investeringen skal Lunar Way være et 100 procent instant, anti-formynderisk mobilt modsvar til de almindelige banker, siger han.

Læs også: Lunar Ways ambitiøse vækstmål: 85.000 nordiske kunder i år

”Investeringen fra Seed Capital placerer os som en relevant udfordrer i et internationalt fintech-perspektiv blandt neo-banker, som er med til at gøre vores ekspansion endnu mere relevant. Helt konkret skal fundingen bruges til at fortsætte vores agile udvikling af nytænkende features og til at gentænke finansielle produkter til vores kunder – noget mange af vores tusinde brugere efterspørger,” siger han i pressemeddelelsen og forsætter:

”Vi kan nu tage næste skridt på vores mission om at udfordre ikke bare den danske banksektor, men også den nordiske. For der er virkelig brug for at hæve niveauet betragteligt.”

Satser på lokale partnerskaber

I august i år indgik Lunar Way et samarbejde med partnerbanken Nykredit Bank og lancerede i oktober deres nye version, som blandt andet var inspireret af appen Tinder.

”Vi vil ændre den måde, vi tænker bank på ved at ændre finansielle produkter, så de passer til vores mobile liv. Det er derfor, vi satser på lokale partnerskaber, som kan bibringe kreditter og kendskab til bankverdenen til samarbejdet. Samtidig kan vi udvikle digitale produkter langt hurtigere end nogen bank. Denne partnerskabsmodel favner tilmed nationale spidsfindigheder og finanstilsynets regler,” siger Ken Villum Klausen.

Læs også: Lunar Ways nye version er inspireret af brugerne og Tinder

Skrevet af

Læs også

Top