Just Eat styrker sin position med dobbelt millionopkøb

Take Away, TakeOut, Just Eat

Just Eat har torsdag offentliggjort et opkøb af hungryhouse, Delivey Hero’s forretning i Storbritannien samt canadiske SkipTheDishes for sammenlagt over 260 millioner pund, mere end to milliarder kroner. 

Take-out markedet er ligeså varmt som den smeltede ost på de mange hundredetusind pizzaer, der dagligt bestilles og fortæres gennem online services som Just Eat, Deliveroo, Hungry.dk og Uber Eat. Og netop Just Eat har nu styrket sin position i Storbritannien og Canada over for de mange spirende startups, der forsøger at tilkæmpe sig en andel.

Torsdag har take-out giganten nemlig annonceret, at de har opkøbt Berlin-baserede Delivery Hero‘s hungryhouse i Storbritannien for 200 millioner pund kontant samt yderligere 40 millioner pund baseret på hungryhouses performance fra underskrift til aftalen er lukket.

Separat har Just Eat også opkøbt canadiske SkipTheDishes for 66,1 millioner pund. Sammenlagt har Just Eat altså købt rivaler for over 2,3 milliarder kroner.

hungryhouse-opkøb skal styrke Just Eats hjemmemarked

hungryhouse har en forretningsmodel, der er sammenlignelig med Just Eats, og opkøbet vil ifølge Just Eat genere store fordele for såvel restauranter som kunder. Selvom hungryhouse er en del af Delivery Hero opererer forretningen udenlukkende i Storbritannien, hvor Just Eat søger at accelerere væksten og styrke sin markedsposition.

“Storbritannien har længe været en vækstmotor for Just Eat. Mens vi har ekspanderet betydeligt på det internationale marked de senere år, har vi holdt fokus på at bygge en bæredygtig, profitabel højvækstvirksomhed på hjemmemarkedet. Gennem denne transaktion vil vi udvide vores tilstedeværelse på markedet i Storbritannien og i betragting af de betydelige muligheder her opretholde et højt vækstniveau,” siger CEO i Just Eat, David Buttress i pressemeddelelsen.

Just Eat vil være markedsleder i Canada

SkipTheDishes er en af Canadas største take-out platforme med mere end 2900 unikke restauranter, 350.000 aktive brugere og en årlig vækst på 186 procent. Opkøbet er ifølge Just Eat en del af den strategiske ambition om at blive markedsleder i Canada.

Købene er ifølge TechCrunch netop en del af en større strategi hos take-out virksomhederne for at klare den tilspidsede konkurrence fra de mange interesserede startups, der sætter sig på dele af markedet og skubber de “gamle” ud i stedet for at forsøge at omfavne alt.

Det har ellers tidligere være tilgangen, skalér hurtigt og globalt og forsøg at dominere på alle markeder, skriver TechCrunch. Men den større strategi synes nu mere at være at frasælge sine forretninger i nogle regioner for at kunne styrke sin position i andre.

Just Eats opkøb kommer da også kun fem dage efter Delivery Hero annoncerede, at de ville opkøbe FoodPanda af Rocket Internet for et ukendt beløb, og netop Rocket Internet har tidligere både købt af og solgt til Just Eat, skriver TechCrunch.

Canada-opkøb vidner om fortsat globalt udsyn

Men der er ikke tale om, at take-out giganterne bliver mindre globale. Det vidner opkøbet af SkipTheDishes blandt andet om.

“SkipTheDishes fremragende team, tekniske know-how og operationelle excellence har gjort det muligt for dem at udvikle en forretningsmodel, der er velegnet til Canadas unikke markedsvilkår. Det komplementerer vores eksisterende aktiviteter, så Just Eat står stærkest til at adressede dette hurtigt voksende marked,” siger CEO i Just Eat Daid Buttress i pressemeddelelsen.

Just Eat er grundlagt af Per Meldgaard, Jesper Buch og Henrik Østergaard. Virksomheden har i dag hovedsæde i London og har omkring 16,6 millioner brugere og mere end 63.900 take-out restauranter tilknyttet.

Skrevet af

Læs også

Top