Pretotyping: Skal man sælge skindet, før bjørnen er skudt?

vækstmiljø, pretotyping

Først finder du et problem, så en løsning, men inden du går igang med at udvikle løsningen, så afprøver du din idé. Det er essensen af pretotyping, hvilket Scion DTU-startuppet SaniNudge har baseret sin udviklingsmodel på.

Hun vasker hænderne grundigt og skal til at forlade toilettet, da hun ser et symbol blinke.

“Nå ja. Håndsprit,” tænker hun og tager en portion håndsprit fra maskinen, der blinker. Et grønt hjertet viser sig på displayet på håndspritten. Hun smiler til det.

Læs også: Her er finalisterne i Danish Tech Challenge

Sådan så det ud flere gange dagligt, da tech nudging-startuppet fra Scion DTU SaniNugde afprøvede deres intelligente håndspritdispenser på Aarhus Universitetshospital. Formålet var at få hygiejnen på hospitalerne i top. For hvert år får millioner af hospitalspatienter en infektion under deres indlæggelse. Og det koster både kroner og menneskeliv.

Det er snart et år siden, at SaniNudge afprøvede den intelligente håndspritdispenser. Det gjorde de som noget af de første i processen med at løse hospitalernes problem med håndhygiejne, fordi de benyttede sig af metoden pretotyping.

At sælge bjørnen for skindet er skudt

– Det er normalt rigtig dårlig idé. For hvem ved, om du overhovedet får ram på bjørnen. På den anden side, så ved du, hvad folk vil give for skindet. Og det er ikke desto mindre, hvad pretotyping går ud på.

Da SaniNudge afprøvede deres løsning, var den nemlig langt fra færdig. De afprøvede kun kernen af løsningen for at se, om de overhovedet var på rette spor.

“Mange startups starter ud fra noget teknologisk, de mener kunne være fedt at lave om til et produkt. Vi startede ud fra et behov, for vi blev kontaktet af et hospital, der bad os løse deres udfordring med håndhygiejne,” siger Theis Jensen, der er forretningsudvikler for SaniNudge.

SaniNudge holder til på Scion DTU og er en del af Industriens Fond og Scion DTU’s iværksætterprogram Danish Tech Challenge. ScionDTU er nørdernes hjem, og som Theis Jensen siger, så er her mange, der har en skarp teknisk viden. En viden der skal omsættes til et godt produkt. Men det er lettere sagt end gjort.

SaniNudge byggede sit pretotyping-produkt på 14 dage

“Iværksætterne kommer nemt til at forelske sig i deres egen idé. Og det kræver overvindelse at komme ud på den anden side af skrivebordet og prøve sin løsning af. For hvad nu hvis den ikke bliver taget godt imod?,” siger Thomas Klem Andersen, der er innovationskonsulent hos Scion DTU, og fortsætter:

“Her på Scion DTU arbejder vi med rigtig mange ingeniører, som er super dygtigere teknikere og derfor helt naturligt elsker at udvikle de tekniske features af et produkt, men det kan ofte være en udfordring for dem at sælge produktet og formulere værdiskabelsen ud fra et kundeperspektiv,” siger han.

Læs også: Shade: Med pretotyping har vi fået meget bedre kundekendskab

Helt sådan har SaniNudge det dog ikke. De har nemlig valgt at tage udgangpunkt i pretotyping fra begyndelsen. De brugte tre måneder på at observere personalet på hospitalet. Herefter udviklede de en nudging løsning og byggede en add on til håndspritdispenserne.

“Vi brugte kun 14 dage på at bygge produktet, der egentlig bare bestod af nogle 3D-printede dele, som var gaffatapet sammen. Og det gjorde vi for, at vi hurtigt kunne få testet, om det overhovedet ville give mening at lave nudging på den måde,” fortæller Theis Jensen.

Man behøver ikke tage udgangspunkt i pretotyping, at for teste ens produkt og den forventede værdiskabelse. Men man bør under alle omstændigheder løbende teste sine antagelser og validere ens forretning, og Thomas Klem Andersen mener, at det er godt at gøre det så tidligt som muligt.

Hospitalet så løsningen og var klar med en ordre

SaniNudges pretotyping forløb viste, at der kun var omkring 20 procent, der brugte håndspritdispenseren i de 5000 toiletbesøg, de registrerede på Aarhus Universitetshospitals kræftafdeling. Vel og mærke indtil de puttede lidt teknologi ind i den og med deres spæde udgave af produkt fordoblede den procentsats.

Efter pretotyping forløbet viste det sig, at de havde ramt rigtigt i forhold til den del, de testede. Hospitalet var klar med en ordre på de intelligente håndspritdispenser med det samme, de så, at det virkede.

“Det kunne vi på det tidspunkt slet ikke levere. Men deres meget positive interesse beviste, at vi med vores produkt havde fat i noget rigtigt. Det har vi kunnet bruge som grundlag for vores videre udvikling af produktet,” siger Theis Jensen, der også fortæller, at de siden pretotyping forløbet har udviklet dispenserne væsentligt.

Skrevet af

Læs også

Top