E-bog startup: Del på sociale medier og spar penge på dit køb

social, pay with social

mibook vil være størst og billigst, når det kommer til køb af e- og lydbøger. For at sprede budskabet præsenterer virksomheden snart en nye feature, som kombinerer word-of-mouth med prisbesparelser for kunden.

Bøgerne er billige og udvalget er stort. Og sådan skal det også være, når man gerne vil være billigere og større end konkurrenterne.

Med den filosofi har det danske startup mibook siden opstarten i 2010 forhandlet e- og lydbøger. Prisen, som kan konkurrere med konkurrenternes medlemspriser, har længe været virksomhedens måde at skille sig ud fra mængden på.

”Vi har analyseret markedet, og det er tydeligt, at prisen er den væsentligste faktor ved køb af e-bøger og lydbøger. Medlemsprogrammer er ikke længere det, der trækker. Det er prisen,” siger Allan Hansen, CTO hos mibook.

På den måde har mibook på seks år opbygget et sortiment bestående af mere end 350.000 e- og lydbøger og over 6.000 aktive kunder.

Men nu er mibook klar til at lancere en ny feature, som skal sætte yderligere skub i virksomhedens vækst.

Pay with social

mibook stræber efter at forblive billigst og på den måde holde fast i kunderne. Men for at få flere kunder i biksen skal budskabet spredes. Derfor arbejder Mibook som noget nyt på at udvikle en feature, som kombinerer word-of-mouth med prisbesparelser for kunderne. mibook kalder sin nye feature ”pay with social”.

Pay with social går i sin enkelthed ud på, at man som bruger betaler noget af købsprisen med et like, et tweet, en deling eller lignende på relevante sociale medier. Herefter udløses en besparelse på fem procent, som ganske simpelt fratrækkes den oprindelige købspris.

”Vi ser det som en naturlig proces, at vi bevæger os mere og mere over i social interaktion. Sociale medier bliver til stadighed en større del af vores dagligdag, og det betyder også, at der er et enormt potentiale i forhold til at sprede sit brand og produkt til mange mennesker. Dét blandet sammen med at brugeren kan opnå en rabat på sit køb ved at dele vores brand og produkt, gør det til en ren win-win,” siger Allan Hansen.

Lancering under opsejling

”Pay with social” er imidlertid endnu ikke endeligt lanceret. Men mibook forventer, at den nye feature vil være implementeret inden for to uger.

”Vi har allerede kørt nogle beta-tests på den nye feature. På baggrund af den indsamlede data er vi nu i gang med at færdigudvikle featuren. Dog kan man allerede nu modtage en rabatkode, hvis man sender et screenshot af delingen til support@mibook.dk,” siger Allan Hansen.

Og ifølge virksomheden er der flere tiltag på vej, som skal sætte yderligere skub i væksten. Her skal ”pay with social” fungere som startskuddet til flere initiativer inden for viral- og social marketing.

Bygget op fra grunden

Både Allan Hansen og mibooks stifter Jesper Enger-Rasmussen har tidligere iværksættererfaring. De har begge startet andre virksomheder, som de i dag driver og lever af sideløbende med mibook. Her er der blandt andet tale om webbureauet AWORK.

Derfor er mibook også blevet bygget op fra bunden og har således ikke modtaget nogen investering.

Virksomheden forventer heller ikke i fremtiden af have behov for at rejse kapital. Man skal dog, ifølge Allan Hansen, aldrig sige aldrig.

Skrevet af

Læs også

Top