Startup: Brug julen produktivt

Julen er ofte en nedgangsperiode. Men tænker man sig lidt om, kan julen bruges ganske produktivt. Her er en række gode råd fra danske tech-startups, der delte ud af erfaringerne hos Microsoft.

Når julefreden sænker sig, så er det, man skal bruge tiden på at forbedre sit produkt frem for at gøre som bjørnene og gå i hi. For selvom julen er nedgangstid for mange virksomheder, så kan tiden bruges på nogle af de områder, der bliver nedprioriteret i hverdagen.

I hvert fald havde Microsofts BizSpark Plus startups en række gode råd, når de lige tænkte efter. De kunne hurtigt blive enige om, at julen og sommeren er lig med ingen penge. For ingen ser på nye systemer i ferierne. Og dog.

Når de studerende tager på ferie er det tid til implementering

Hos startuppet Printix, der leverer cloudbaserede printløsninger til virksomheder, har de fundet ud af, at ferierne er der, hvor man skal tage fat i uddannelsesinstitutionerne. Mens lærere og elever eller studerende er hjemme eller ude at rejse, er der nemlig god tid til at implementere deres løsning på skoler og universiteteter.

Det fik en tanke til at slå ned i Jón Ingi Bergsteinsson fra healthtech-startuppet Medei, som ellers lige havde proklameret, at der ingen penge var i ferierne. Tit har de offentlige institutioner nogle penge stående tilbage på budgettet, som skal brændes af op til kvartalsskiftet. Ellers får de ikke samme midler næste år. Og de penge kan et smart startup få fingrene i med den rette løsning på det rette tidspunkt, da de offentlige institutioner ofte er lidt mere risikovillige med pengene på det tidspunkt.

Se muligheder frem for begrænsninger

Men når vi taler B2C er det lidt en anden liga. Desværre. Her kan internationale startups dog med fordel se på, om en lavsæson ét sted er højsæson et andet. Som hos Raw Milk, der laver UX løsninger og har fokusseret på golfklubber. De har lavsæson i Danmark, men med kontor i Californien oplever de højsæson dér.

Unitpal, der arbejder inden for hotelsektoren, ser ofte udfordringer med at få implementeret deres løsning i ferierne. Der er travlt på hotellerne jo. Men i stedet for at blive mut bruger de tiden på at fikse ting. Se deres forretning efter i sømmene, og sikre sig, at de er på rette vej. Som startup får man nemlig mange velmenende råd med på vejen af mentorer, acceleratorer, advisory boards og deslige.

Og det kan faktisk godt blive forvirrende og fjerne en fra ens kerneforretning, fordi man forsøger at please alle dem, der gider bruge tid på en, forklarer Anette Nørgaard, der havde samlet BizSpark Plus startuppene hos Microsoft til en diskussion inden jul.

Hendes råd er, at man skal huske at forblive tro mod en selv. Brug derfor din tid rigtigt, sæt dig ned og find ud af, hvad du vil, og spørg gerne efter præcis det, du har brug for.

Skrevet af

Læs også

Top