Online sportsmarkedsplads: Loyale brugere betyder meget for dit brand

sportsudstyr

På Swapsport.dk kan man købe og sælge brugt sportsudstyr. Men for stifterne er det vigtigt at sitet bliver mere end en markedsplads. Det skal være et community for at skabe en kritisk brugermasse hurtigere og få loyale brugere i den hårde konkurrence.

Række efter række af farverige fodboldstøvler mere eller mindre brugt fylder skærmen, når man scroller ned over Swapsport.dk. En ny online markedsplads, hvor sportsudøvere kan købe og sælge deres udstyr. De er én i rækken af deleøkonomiske sites, der hver især forsøger at tilkæmpe sig sin niche i en af Danmarks mest omsiggribende startuptrends.

Den måde Swapsport.dk forsøger at få brugere på, er ved at fokusere på fællesskabet. Sport – især holdsport som fodbold – knytter stærke bånd mellem spillere, fans og venner til en omgang hyggebold, og det vil stifterne af sitet bibeholde i deres online univers.

”Vi ønsker at lave et sportscommunity for at adskille os soleklart fra sider som DBA og Tradono, hvor der er en masse støj. Vi lægger stor vægt på at være mere en blot en markedsplads, men at skabe et community med sportsrelaterede oplevelser, inspiration og idéer,” fortæller Filip Emil Nielsen, medstifter og administrerende direktør.

User generated content er vejen frem for generation Z

90 procent af brugerne på SwapSport er under 24 år, og en stor del af dem er helt ned til 13-15 år. De vokser hurtigt ud af deres dyre sportsudstyr, nypriserne på eksploderet, men mange har ikke den store erfaringer med markedspladser, hvor man sagtens kan finde brugt sportsudstyr i fin stand, siger Filip Emil Nielsen. Derfor åbner de op for en gruppe af unge sportsudøvere og bygger universet om dem.

Og måden de skal fange deres opmærksomhed er gennem Facebook, Instagram og user generated content og meget af deres inspiration har de fået fra sitet Etsy, som har formået at skabe et stærkt bånd mellem kunsthåndværkere og håndværkselskere.

”Vi bruger meget vores sociale medier, hvor vores brugere i forvejen bruger meget tid. Vi har lanceret giveaways, hvor brugerne har kunne vinde fodboldstøvler fra landsholdsspillere og fodbold fra Unisport. Det skaber nogle succesoplevelser for vores brugere, som har delt deres præmier på deres egne Facebook-profiler,” uddyber Filip Emil Nielsen.

Loyale brugere betyder meget

Indtil nu har SwapSport haft fokus på at bygge et sportscommunity om fodbold, men vil nu efter to måneder, et par tusind brugere og et par hundrede annoncer udvide til også at omfatte golf, ski og ketchersport.

Finanserne har de klaret med de tre F’er; family, friends and fools. Skal de have en investering, er det vigtigt for dem at finde den helt rette angel investor, som har erfaring med at skabe markedspladser og communities.

”Fællesskabsfølelsen, som brugerne vil opleve, gør en stor forskel for os som startup, da vi hurtigere kan skabe en kritisk brugermasse specielt gennem mund-til-mund. Det betyder rigtig meget at have en stor gruppe af loyale brugere, som personligt promoverer ens brand til andre potentielle brugere,” fortæller Filip Emil Nielsen.

Skrevet af

Læs også

en kommentar;

  1. adirindi340@gmail.com'mobogenie said:

    It’s really a great and helpful piece of line. I am glad that you shared this helpful info with us. Please keep us informed like this.
    Thanks for sharing.

Top