Papir hitter hos de digitale millennials

Kalender, papir, millennials, digitalisering

Midt i digitaliseringen sker der et skred tilbage. Tilbage til papiret. Salget af dagbøger og notesbøger – den fysiske slags – er nemlig stigende.

Jeg hiver min tykke kalender op af tasken. Sådan en med skindbetræk, udskiftelige papirsider og elastik til en kuglepen. Jeg kalder den for den pink mursten. Lidt i sjov, for alle mine kolleger bruger Google Calender og deres telefon, når de skal indkalde til møder eller skrive ting ned, som de skal huske en bestemt dato. Ikke mig. Men jeg er ikke så alene om min forkærlighed for papir, som jeg troede.

En analog bølge er nemlig skyllet frem midt i digitaliseringen. Det kunne Financial Times berette om, hvor endnu en digital journalist fortæller, at hun ofte bruger papirdagbøger og -notesbøger. Hun har fundet ud af, at det især er de såkaldte millennials, folk født mellem 1980 og 2000, som køber papirudgaverne.

Faktisk kan nogle af de ledende forhandlere af de mere luksuriøse notesbøger se en større efterspørgsel på deres papirgoder, selvom vi nu skriver 2017.

En stigende millionomsætning på papir

Jeg selv har ud over min kalender en Moleskine. Sådan en flot, indbunden notesbog fra det milanesiske firma, Moleskine. Perfekt til kruseduller såvel som interviews. Her fortæller medstifter Maria Sebregondi til Financial Times, at de løbende ser en stigning i det årlige salg ligemeget hvilken vej de digitale muligheder udvikler sig i.

I 2015 omsatte Moleskine for 128 millioner euro. Fem år før for 53 millioner euro. I de første ni måneder af 2016 ser tendensen ud til at fortsætte; den samlede omsætning lyder da på 95,89 millioner euro. Og papirprodukter, de står for næsten 90 procent af de samlede salg.

De digitalt kyndige har genopdaget papiret

Maria Sebregondi fortæller, at det især er de unge, uddannede og digtalt kyndige, som genopdager papiret. Det samme fortæller to britiske butikker, Smythson og Present and Correct, sidstnævntes salg er steget 18 til 20 procent per år siden 2009, primært til kunder mellem 20 og 40 år.

Neal Whittington, ejer af Present and Correct, mener, at det netop er digitaliseringen, der gør, at folk ønsker sig dagbøger, kalendere og notesbøger.

“I den digital ekspertises tidsalder er folk mere æstetisk bevidste. Det medfører også et ønske om at eje attraktive ting,” siger han til Financial Times.

Skrevet af

Læs også

Top