Det offentlige har brugt millioner på Probana-kurser

Probana, Peter Sonne Joensen

Kursusvirksomheden Probana kom sidste år i mediernes søgelys for falsk markedsføring og horrible arbejdsforhold. Nu viser en undersøgelse, at det offentlige har brugt et tocifret millionbeløb på kurser og uddannelser, hvis effekt der nu sås tvivl om.

2016 var et uheldigt år for kursusvirksomheden Probana. Foretagendet kom nemlig i medierne under overskrifter som “Operation X: Kursuskongens beskidte metoder” og “Probana-fup: Misbruger erhvervslivets top“. Det blev nemlig afsløret i førstnævnte program, at Probana brugte ufine metoder både til markedsføring og på arbejdspladsen.

Nu viser en undersøgelse lavet af Berlingske Business Research for Berlingske, at der over de seneste fem år er blevet brugt mere end 40 millioner kroner på uddannelser og konferencer i kommuner, regioner, ministerier og styrelser gennem Probana Business School og 14 beslægtede virksomheder med den omdiskuterede direktør Peter Sonne Joenson i front, skriver Berlingske.

Tvivlsomt, hvad kursisterne har fået ud af det

Men de mange millioner er måske ikke givet så godt ud endda. Professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet, Per Nikolaj Bukh, som har forfattet flere bøger om nogle af de emner, som Probana underviser i, sår til Berlingske tvivl om kvaliteten af stoffet i de Mini-MBA og Masterclass-uddannelser, som størstedelen af pengene er gået til.

Ifølge Probana koster en Masterclass i Projektledelse godt 30.000 kroner inklusive moms, men indholdet er ikke praktisk anvendeligt eller egnet til undervisningsmaterial, siger professoren til Berlingske. Faktisk kunne det ligne noget, en kandidatstuderende har lavet efter en forelæsning, siger han, og en intern mail, som Berlingske er i besiddelse af, viser da også, at det er i høj grad er studerende, som laver arbejdet i virksomheden.

»På trods af at vi har de dygtigste studerende ansat herinde, kan det skabe uro hos vores kursister, hvis de bliver bekendte med, at det er studerende, der giver feedback på deres opgave …,« står det i den email, som Berlingske er i besiddelse af, fra HR-chef Jeanette Flyger til de ansatte, der skulle rette kur­sisternes opgaver.

Kommunerne har købt stort ind

Det er især landets kommuner, der har benyttet sig af Probanas tilbud, som nærmest heller ikke har været til at undgå på sociale medier. 20 millioner kroner er der blevet brugt over de seneste fem år i følge Berlingskes undersøgelse.

Flere kommuner har dog fravalgt kurserne, da de enten udbyder tilbud selv eller ikke har tillid til udefrakommende tilbud.

Det var tilbage i november 2016, at Probana for alvor mødte kritik efter Operation X afslørede ulovlig markedsføring, trulser om fyring og tilbageholdelse af løn samt arbejde under falske navne i virksomheden.

Virksomheden brugte i stor stil de sociale medier til at reklamere for deres kurser med blandt andet henvisninger til, at samtlige C20-virksomheder havde tilmeldt sig Probanas Mini-MBA. Operation X fik kontakt til 19 af virksomhederne, som alle afviste at benytte kuserne i øjeblikket, og at nogle aldrig havde benyttet dem.

Samtidig blev det krævet af medarbejderne at arbejde under falske identiteter, og i en mail, som Berlingske Business fik fat i, fremgik det, at fik medarbejderne ikke kradset penge ind fra debitorer, så fik de ikke udbetalt deres løn. Direktør Peter Sonne Joensen ønskede ikke at kommentere på avisens henvendelser, da han betragtede dækningen som chikane.

Skrevet af

Top