Claimlane byder utilfredse kunder velkommen

Claimlane, reklamationer

Det danske startup Claimlane zoomer ind på reklamationer og gør det nemmere, at håndtere klager. I ryggen har virksomheden millioner fra private og offentlige investorer.

Det er aldrig rart, men de fleste har nok været ude for det. Man har købt et produkt, som ikke holder hvad det lover og går i stykker.

Men i forbindelse med reklamationer oplever både kunder og butikker en langsommelig og kompliceret proces, når klager skal håndteres. Forskellige leverandører har nemlig forskellige krav til reklamation, hvilket besværliggør processen væsentligt og gør det svært for butikkerne at levere en tilfredsstillende kundeservice.

Det vil det danske startup Claimlane lave om på med sin platform, som gør det nemmere for butikker at håndtere forbrugernes reklamationer over for deres leverandører.

”I dag er der lige så mange måder at reklamere en vare på, som der er udvalg af brands. Personalet har som hovedregel en fysisk mappe med individuelle vejledninger fra hver leverandør. Det gør processen enormt tidskrævende og besværlig,” siger Jakob Frisenette Kristoffersen, der sammen med Vilmer Ståhle, Casper Bøgeholdt Andersen, Klaus Matthiesen og Gudjon Oddsson har stiftet Claimlane.

Fra 30 til 3 minutter

Helt konkret har Claimlane skabt en platform, hvor leverandører kan registrere deres brand og herefter markere den information, som behøves i forbindelse med reklamationer. Næste gang en klage indtræffer, tages butikspersonalet gennem et par trin, som ender ud i, at reklamationen er sendt og klar til håndtering af leverandøren.

”Leverandører bruger op til 30 minutter på at håndtere en enkelt reklamation. Med vores løsning forventer jeg, at få tiden ned under 2 minutter,” siger Jakob Kristoffersen.

Claimlane’s platform vil altså være til gavn for kunder, butikker og leverandører. Platformen er gratis for butikker, mens den forventede pris for leverandører er 599 kroner om måneden for et ubegrænset antal kunder.

Mange med ombord

Det har da heller ikke været svært for startuppet at finde penge til at sætte skub i udviklingen af platformen. Claimlane rejste indledningsvis kapital gennem sit private netværk, men har senere modtaget en millioninvestering fra den offentlige fond Markedsmodningsfonden.

Til at starte med vil Claimlane fokusere på tøjmærker landet over, der gerne vil give deres kunder en bedre serviceoplevelse, også når der skal håndteres reklamationer. Og de første tøjmærker er så småt begyndt at tage servicen i brug. Således tæller Claimlanes kunder tøjmærker som REPLIKA JEANS.

Også indkøbsforeningen Mr. ser med interesse på Claimlane.

”Det har stor betydning for alle handlende, at håndteringen af reklamationer optimeres, da det giver større tryghed for forbrugerne og bedre mulighed for at levere en god service fra butikkerne,” siger Frank Skovgaard, Administerende Direktør i Mr.

Når Claimlane har etableret sig blandt tøjmærkerne, er næste mål at udbrede sig hos butikker og deres leverandører generelt og håber på I fremtiden at kunne etablere sig som den foretrukne reklamationsplatform.

Skrevet af

Læs også

Top