Tag kontrollen over dine brugere

Det sted, hvor mange falder bagefter, når de skal designe deres hjemmeside eller applikation, er på det område, hvor man får brugeren til at gøre en bestemt adfærd.

Det er nemlig ligegyldigt, hvor flot ens side ser ud, hvis brugeren ikke bruger den efter hensigten. Derfor gennemgår vi B.J. Fogg’s adfærdsmodel B=mat (behavior = motivation + ability + trigger). Fogg har udviklet denne metode, som man skal følge, hvis man ønsker at træne brugeren til en bestemt adfærd.

Motivation – Evnen til at gøre svære ting

Den første del vi skal gennemgå er Motivation. Motivationen hos brugeren har en stor indflydelse på, om de kommer til at gøre den ønskede adfærd. Hvis brugeren finder opgaven svær, udfordrerne eller tidskrævende, falder motivationen hos brugeren og dermed videre deres lyst til at foretage en videre handling på siden. Det er derfor vigtigt, at opgaven er let og overskuelig.

Et godt eksempel er, hvis brugeren skal indsamle mange forskellige informationer omkring forskellige lån. Er der stor chance for, at brugeren vil falde fra, hvis informationer ikke er samlet et sted. Er informationerne derimod samlet et sted, øger det motivation hos brugen, da de ikke skal lede længe efter de søger.

Ability – Gøre ting efter ens egen evne

Den anden del vi skal gennemgå er Ability eller evne. Her er der tale om en brugers evne, til at kunne udføre den adfærd, man ønsker fra dem. Har brugeren ingen erfaringer inden for et givent emne eller aktivitet, så er det nødvendigt at lære brugeren dem.

Har man lavet en applikation, der skal få brugeren til at stå oftere på ski, er det vigtigt, at man ikke starter ud med at sende brugeren op på den sorte pist. Her er det vigtigt, at man bryder opgaven ned i mindre dele, for at gøre det nemmere for brugere, der har lav motivation. Har brugeren højere motivation, kan de klare mere udfordrende opgaver.

Trigger

Den sidste del af Fogg’s model er triggeren. Her aktiverer man den adfærd, man ønsker fra sin brugere. En trigger kommer i mange forskellige former. Det kan være i form af en visuel trigger, som en E-mail, et billede eller lys. En trigger kan også komme ved fysisk kontakt. Dette kan ske i form af en vibration fra ens smartphone. Den sidste måde, hvorpå en trigger kan aktiveres, er ved brug af lyd.

Den mest bekendte trigger, folk kender til, er notifikationer fra ens smartphone. En given push besked, kommer normalt med sin egen lyd, vibration og en besked fra appen, der ønsker at blive brugt.
Gambling sider, gør blandt andet flittigt brug af dette. Der sender mails, hvis man ikke har benyttet dem efter et rum stykke tid. I mailen står der ofte en besked, der skal få os til at reagere og motivere brugeren. En besked som ”den største spilnu bonus” fungerer til at øge ens motivation til at spille.

Alt sker på en gang

Det er dog vigtigt at huske, at alle punkter skal ske på en gang. Hvis et punkt, i modellen, ikke bliver opfyldt, vil det have en negativ effekt på brugeren. Det er derfor vigtigt, man tester ens design igennem, inden man anvender denne model.

Skrevet af

Læs også

Top