E-handel, fysiske butikker og den igangværende ”Krig”

At e-handel er fremtiden findes der vel ikke mange som er i tvivl om. I løbet af de sidste 10 år har den markedsandel som online-butikker har udelukkende bevæget sig i én retning: Opad. 

Uanset hvilken niche man vælger at se på, så er der en klar tendens der peger i retning af, at konventionelle butikker i stadig stigende grad får svært ved, at konkurrere med den omkostningseffektive forretningsmodel som de fleste online-butikker opererer efter. Hvad er årsagen til dette – og hvad vil fremtiden for online-handel bringe?

Traditionel handel kontra e-handel

Dét faktum, at behovet for leje af butikslokaler, lagerkapacitet og personale på en webshop i det store hele er kraftigt decimeret er naturligvis en medvirkende årsag til, at online-butikker ofte kan tilbyde kunderne endog særdeles konkurrencedygtige priser sammenlignet med traditionelle butikker Simpelthen fordi de ikke behøver prissætte så højt for at få sorte tal på bundlinjen. Endvidere er det helt enkelt bekvemt for forbrugeren, i ro og mag at kunne sammenligne udvalget af forskellige varer online hvor og hvornår han/hun måtte ønske det. I sagens natur giver den manglende afhængighed af åbningstider hos online-butikkerne disse en naturlig og stærk fordel i den hårde kamp om kundernes gunst og kroner.

Det er ikke kun tøj, sko og elektronik som i stadig højere grad bliver købt og betalt via internettet. Også spil på online Casinoer har en popularitetskurve som peger stejlt opad. Når man spiller Casinospil eller sports odds på internettet risikerer man ikke, at mødes af fordømmende blikke eller pinlige situationer. Det hele foregår hjemme i privaten – eller i ethvert tilfælde på en mere diskret måde, end et besøg på et traditionelt Casino. Ifølge Morten Kretutzfeldt, der til daglig arbejder som Casinoekspert hos hjemmesiden Casinoonline.dk kan de danske forbrugere yderligere glæde sig over, at de på online Casinoer så godt som altid er muligt, at få Casinobonus – hvilket på ingen måde er tilfældet på traditionelle Casinoer og i spillehaller. Kreutzfeldt udtaler:

  • ”…fordi online Casinoer har et langt større potentielt kundegrundlag og er tilgængelige når kunderne ønsker det, hvor kunderne ønsker det så er det klart, at de vil fortsætte med, at stjæle betydelige markedsandele fra traditionelle Casinoer i de kommende år – hvis ikke disse kommer ind i kampen og tilbyder kunderne det de vil have, nemlig gode tilbud!”

Ovenstående citat kan uden blusel siges at være dækkende for alle virksomheder, altså ikke blot de, som beskæftiger sig med spil af den ene eller den anden slags. Det handler om, at være i stand til, at møde kunderne i øjenhøjde – og dette har online-industrien til fulde formået i de seneste mange år.

Hvad vil fremtiden bringe?

Kampen om kunderne fortsætter og der er intet der indikerer, at kampen vil aftage i intensitet. Lad det være sagt med det samme: Der vil formentlig altid være et vist marked for fysiske butikker, da ikke alle forbrugere er lige trygge ved, at handle online. Dette kan for eksempel gøre sig gældende for lidt ældre generationer som ikke er opvokset i en virkelighed, hvor snart sagt alting har kunnet tages hånd om online.

Efterhånden som nye generationer af internetbrugere vokser op vil det dog vise sig som en klar fordel, hvis den traditionelle detailshandel i stigende grad flytter fokus fra fysiske butikker til egentligt online salg. Dermed ikke sagt, at traditionelle butikker vil forsvinde – der er blot behov for, at disse effektiviserer deres daglige forretningsgange for på den vis, at være konkurrencedygtige i navigationen på et evigt foranderligt forbrugermarked.

Skrevet af

Top