Hvorfor er patenter en god idé?

Patenter, Awapatent, Green Tech Challenge

Vi fangede Awapatent, da de hjalp startups i Green Tech Challenge med at se på varemærker og patenter. Vi ville vide, hvorfor de mener, det er en god idé, at patentere sin idé samt registrere sit navn.

Hvorfor skal man registrere sit varemærke? Hvornår skal man patentere sin idé? Kan alle navne blive varemærket? Der er nok af spørgsmål at tage fat på, når man er godt i gang med at forme sin virksomhed. Noget af det, der tit er tvivl om, er netop, hvordan man beskytter sin intellektuelle ejendom, IP’en.

Det var noget af det, der var på programmet hos Green Tech Challenge Berlin. Her var en af ugens workshops sparring med Awapatent, en af Europas førende IP-virksomheder, som hjælper både større virksomheder og startups med sikring af intellektuel ejendom.

Flere får øjnene op for patenter

For ikke ret lang tid siden, bragte vi en artikel om, at flere startups hos Scion DTU har indhentet patenter i 2016. En stigning på 40 procent fra året før faktisk, viser en undersøgelse lavet af Forskerparken. Og hos Awapatent oplever de også, at flere har patenter og varemærker med i tankerne, når de starter virksomhed.

”Mange startups, også her til Green Tech Challenge, har en grundlæggende viden om patenter og varemærker, og har gjort sig nogle tanker om det fra start af. Alligevel er der ofte en række ting, hvor vi kan gå ind og give dem yderligere vejledning,” fortæller Lasse Henze, European Patent Attorney hos Awapatent og uddyber:

”Typisk har virksomhederne ikke den fulde forståelse for, hvor grænserne for de forskellige typer af rettigheder går, og har derfor ikke mulighed for til fulde at forstå deres behov. Det er så vores opgave at finde frem til, hvor værdien i virksomhederne ligger og åbne deres øjne for de mulighederne, der er for beskyttelse”

Hvordan beskytter du værdien i din forretning?

Men hvad er det så, de skal overveje? Ifølge Lasse Henze handler det grundlæggende om at sikre sig, man ikke løber ind i problemer. At man overvejer, hvordan man kan beskytte værdien i sin forretning, med hvilke værktøjer, og at man ikke krænker andres rettigheder.

”Udvikler man ny teknologi, skal man sørge for at bekytte den med patenter. Hvis ens innovation ligger på forretningsområdet og ikke er teknisk, kan det give bedre mening at komme hurtigt på markedet og forsøge at bygge et stærkt varemærker op,” fortæller Lasse Henze.

Læs også: Green Tech Challenge: Innovation med hjertet på rette sted

Især når det kommer til varemærker er der to ting, man skal holde sig for øje; et er, at man ikke har mulighed for at beskytte sit varemærke effektivt, hvis man har valgt et generisk eller beskrivende navn og to at man skal sikre sig, det ikke kolliderer med andre folks rettigheder.

Hvis du for eksempel sælger æbler, kan du ikke nøjes med at kalde dit firma ‘Apple’, hvis du samtidig gerne vil have eneret til varemærket. En beskrivende tekst kan godt være en del af sloganet eller stå som supplerende tekst, men du får ikke eneret til navnet, hvis det er beskrivende for, hvad du gør.

Den snak havde Awapatent med nogle af virksomhederne til Green Tech Challenge. De blev overraskede over den kontante feedback, men det er bedre at få det ændret nu, end når de har vokset sig store, fortæller Lasse Henze.

Kom i gang med det samme

Faktisk kan man næsten ikke starte for tidligt med at søge patent. I hvert fald ikke med den første rådgivning – hvis altså man har en overordnet plan. Og så er det en god idé at få sat skik på, om man vil patentere sin idé eller ej, før man fortæller om den vidt og bredt, for har man offentliggjort sin idé, mister man nemlig muligheden for at beskytte den.

”Man kan være sikker på, at hvis man stiller sig på en ølkasse i storcenteret og proklamerer sin idé, at det så er frit for andre at tage den. På den anden side, kan man være sikker på, at andre ikke frit kan tage ens idé, hvis man fortæller om den til et møde, hvor deltagerne har underskrevet en non disclosure agreement. Derimellem er det en gråzone, hvor man må vurdere den enkelte sag,” siger Lasse Henze.

Debat: Skaber patenter innovation, eller bremser de den?

Der har i løbet af den seneste måned kørt en debat frem og tilbage om netop patenter, hvor især to fronter op har tegnet sig op; dem der mener, at patenter er godt for virksomheder og deres værdier, og dem der mener, at patentering hæmmer innovation. Hvad er så Awapatents argument for, at patenter er en god investering?

”Hvis man ikke har mulighed for at registrere og beskytte sin innovation gennem patenter, er man som startup og ’svagere’ virksomheder dårligt stillet over for virksomheder med store økonomiske muskler, som vil kunne tage den nye innovation, videreudvikle den og sætte den på markedet,” siger Lasse Henze.

Læs også: Forskerparken i Nordsjælland har succes: Tre patenter om ugen, vækst og nye job

Han mener til forskel fra lejren, der siger at patentering bremser innovationen, at man ved at have patenter giver alle mulighed for at bidrage til innovation – ikke kun dem med de økonomiske muskler.

”Det er essentielt at få afklaret to spørgsmål; Kan jeg beskytte min egen teknologi, og er der en risiko for, at jeg kan krænke andre patenter. Det kan jo være katastrofalt at investere millioner i et produkt, få det på markedet og så opdage, at man har krænket nogen rettigheder og derfor må pakke sammen,” siger Lasse Henze.

Tre råd til startups fra Awapatent:

1. Lad være med at offentliggøre din idé, før I har truffet en beslutning, om den skal patenteres eller ej

2. Tag ind og få en uforpligtende rådgivning så tidligt som muligt

3. Lad være med at vælge et deskriptivt navn. Dét kan I ikke få varemærke på.

 

Skrevet af

Læs også

en kommentar;

  1. sk@lolle-nielsen.dk'Steffen Nielsen Österberg said:

    Som en lille opfinder-virksomhed som lever at udvikle produkter, der typisk bliver ført ud i livet gennem partnerskaber, kan jeg kun give Lasse Henze ret.
    Hvis ikke vi beskytter vores ideer inden vi begynder at arbejde med partnerskaber, kommer vi til at stå med et par store udfordringer: For det første står vi med en risiko for, at vores ide eller design bliver stjålet. For det andet – og nok mere sandsynligt – så får vi intet partnerskab uden patent eller designbeskyttelse i ideen. Dels udviser beskyttelse af IP seriøsitet og uniqueness omkring ideen, men det giver også en potentiel samarbejdspartner en sikkerhed i at ideen ikke bliver kopiere EFTER de har købt den af os og spyttet en masse penge i produktion, markedsføring og salg.

Top