Snart er det slut med billetbesvær i Berlin

Berlin, Transport, MotionTag, app

Et startup har udviklet en teknologi til mobiltelefoner, som skal gøre det let og billigt at bruge offentlig transport. Prototypen er snart klar – og Deutsche Bahn glæder sig.

Det er et smukt billede at male. Bilerne ud af byen. Offentlig transport der fungerer gnidningsfrit. Ingen billetter. Ingen besvær. Det er det billede, stifterne af MotionTag maler til Green Tech Challenge Berlin, hvor de pitcher deres app for et panel af investorer – interesserede investorer. Ikke de første. Startuppet er også blevet optaget i Deutsche Bahns accelerator, hvor både trafikselskaber, brancheorganisationer og slutbrugere har rost MotionTag. De har fået to angel investorer og har på omkring et år og tre måneder udviklet ikke bare én men to løsninger, som de nu håber at kunne kombinere i én. Men lad os starte fra begyndelsen.

En dagbog over, hvordan vi bruger byerne

MotionTag blev stiftet af Stephan Leppler og Florian Stock i Berlin i 2015. Stephan er med til Green Tech Challenge Berlin, hvor Trendsonline møder dem. Her har de travlt med at se virksomheden efter i sømmene; tjekke patentering og varemærker, netværke, søge råd og finde ud af, hvordan de skal fordele deres ressourcer mellem de to produkter, som de egentlig har på nuværende tidspunkt. Det fortæller Fabien Sauhtier, business developer hos MotionTag, da de forskellige startups mødes hos Microsoft på Unter den Linden for at få konsultering af Qvartz.

”Vi startede ud med at lave en slags digital dagbog over, hvordan man bevæger sig i byerne. Et værktøj til markedsresearch for de forskellige leverandører inden for infrastruktur; hvilke transportformer bruger folk, hvor er der flest mennesker, hvornår er der mest travlt og sådan. Teknologien, vi har udviklet, kan genkende transportformen, du bruger, gennem din smartphones sensorer. Det er kerneproduktet,” fortæller Fabien Sauthier.

Fra analyse til billetsystem

Teknologien, som stifterne udviklede et par år før, MotionTag blev stiftet, kan nemlig bruges til mere end blot analyse. Med den fandt de ud af, at de kunne udvikle et helt nyt billetsystem, som ville komme både leverandører og brugere til gode, hvor de i starten kun fokuserede på B2B med enkelte features til slutbrugerne som konkurrencer mellem venner og tracking af CO2-aftryk.

”Hvordan kan denne app virkelig blive en service ud over at vide, hvor man har været, med hvilke transportformer og hvad ens CO2-aftryk er?,” spørger Fabien Sauthier retorisk og giver mig svaret:

”Du ved sikkert, hvor besværligt det kan være at bruge offentlig transport. Du havde sikkert ikke mønter med til at købe billetter for her i Berlin, og hvis du havde, vidste du så hvilke billetter, der bedst kan betale sig. Sikkert ikke. Vi kan med vores teknologi gøre offentlig transport nemmere for slutbrugeren. Vi laver en seamless pay as you go-løsning.”

Ingen billetter, smartcard eller klippekort

I stedet for et smartcard, billetter eller klippekort, er MotionTag ved at udvikle appen, så man kun behøver sin smartphone for at rejse.

”Visionen er at kunne rejse over alt kun med én app. Appen ved, hvilken type transport du er med, og når man går hjem fra sidste stop, giver appen dig en notifikation om, hvad din tur kostede. Den udregner, hvad der bedst kan betale sig for dig på bagkant, i stedet for at du skal finde ud af, om månedskort, dagskort eller enkelt tur betaler sig bedst. Du tager bare af sted, og så finder vi ud af det for dig,” fortæller Fabien Sauthier.

Skalerbart til alle byer

Den første app generer de omsætning på nu, men den anden app er der større muligheder i. Nu skal de have lanceret prototypen. Det sker kun få uger efter Green Tech Challenge Berlin, hvor de skal præsentere prototypen for Deutsche Bahn, journalister og andre interessenter, når acceleratoren slutter i februar. Her har de på kun tre måneder udvilket del to af MotionTag, siger Fabien Sauthier og puster ud som efter et maraton.

”Vi håber, at kunne kombinere de to til én forretning, som giver slutbrugerne større komfort gennem intelligence of use og at transportudbyderne får data, som kan bruges til at forbedre infrastrukturen. Den største fordel er nok, at man ingen hardware behøver; ingen kort, ingen standere, ingen gates. Alt er i din smartphone, og på den måde er det skalerbart til alle byer,” siger Fabien Sauthier.

Lancerer pilot til sommer

Men først og fremmest starter de i Berlin. Prototypen på billetfunktionen er kun blandt teamet, hvorimod alle kan hente MotionTags første app i App Store og tracke sit CO2-forbrug, og hvordan man egentlig bevæger sig rundt i byen. Engang længere ude i fremtiden vil de gå efter også at få funktioner som GoMore og bycykler ind i appen, så behovet for biler i byerne mindskes endnu mere. Pilotprojektet lancerer de til sommer.

Indtil da arbejder de videre med at teste for børnesygdomme, gøre alt for at datasikkerheden er i top og promovere deres idé blandt de forskellige transportudbydere, som med blåstemplingen fra Deutsche Bahn ser med interesserede øjne mod MotionTag.

Skrevet af

Læs også

Top