Uber ansætter kræfter fra NASA

Nasa, Uber

Nu skal der luft under planerne for at udvikle flyvende biler. Uber har ansat NASA-ekspert, som forventer, at vi inden for få år kan se den første flyvende bil. 

Forestil dig, at du går ud af døren om morgenen, forbi din gamle bil, som nu kun bruges til søndagsudflugter, og hen til den nærmeste vertiport (du er fra fremtiden, så du ved selvfølgelig, at en vertiport er en sammentrækning af ordene vertical og heliport og altså er en landingsplads for flyvende biler) Her hopper du ind i en af Ubers flyvende biler og stiger til vejs for at lande i den vertiport, der er tættest ved dit arbejde. Bor du længere væk fra vertiporten eller er du træt efter dagens arbejde, tager du bare en Uber til og fra landingspladsen og hjemmet.

Det er visionen for Uber Techonolgies, der netop har ansat en NASA-ekspert til at hjælpe dem videre med udvikligen af flyvende biler. Det skriver Bloomberg.

Eksperten, der inspirerede Google

Eksperten er Mark Moore, tidligere ansat hos NASA’s Langley Research Center. Manden, der med offentliggørelsen af sit whitepaper om elektriske flyvemaskiner, der kan lande og lette som helikoptere, men som er meget mindre og mere stille, inspirerede medstifteren af Google, Larry Page, til at påbegynde og finansiere to startups i Silicon Valley – Zee Aero og Kitty Hawk, som begge fokuserer på at udvikle teknologi til populært kaldet flyvende biler.

Læs også: Airbus-chef vil have prototype på flyvende bil klar i år

Uber er altså ikke begyndt at bygge de flyvende biler endnu, men Mark Moore er optimistisk. Han forventer, at vi allerede vil se de første flyvende biler om mellem et til tre år, dog stadig med menneskelige chaufførere.

Der er dog en del forhindringer, der skal klares, før vi kan gøre som i scenariet ovenfor; støjforurening, bilens ydeevne og den begrænsede batteritid, priserne og selvfølgelig trafikreglerne.

Skrotter pensionsplaner til fordel for forskning

Mark Moore starter hos Uber bare ét år før, han kunne gå på pension og indkassere en klækkelig sum penge og gratis sundhedssikring, men han understreger, at han hellere vil være det rigtige sted på det rigtige tidspunkt:

“Jeg kan ikke forestille mig et selskab, der står i en stærkere position til at blive førende inden for dette nye økosystem og gøre markedet for elektriske, flyvende bybiler virkeligt,” siger Mark Moore til Bloomberg.

Skrevet af

Læs også

Top