GarageStories bygger bro i bilbranchen

trendsonline-cover GarageStories

GarageStories skal øge gennemsigtigheden i bilbranchen. På baggrund af relevante oplysninger sammenligner platformen med data fra mere end 850.000 biler og finder interessante alternativer.  

Bilbranchen kan virke som en jungle for mange. Som forbruger bliver man let forvirret over de mange fagudtryk og tilbud, som benyttes af diverse aktører. Det problem bliver ikke mindre i takt med, at stadig flere bevæger sig væk fra traditionelt køb. Her bliver behovet for gennemsigtighed kun større. Bilabonnement, privatleasing, mini-lease, korttidsleje, flexleasing – listen er lang og tilbuddene varierer.

Det vil det unge startup GarageStories gøre noget ved. Med startuppets platform kan brugeren i korte træk frit sammenligne de reelle omkostninger, som er forbundet med at have bil ganske gratis.

”Gennemsigtighed i bilbranchen har ikke tidligere været i fokus som et fælles ønske mellem forhandler og forbruger. Det er den bro, som GarageStories ønsker at bygge,” siger Christoffer Steenbeck, der står bag startuppet.

Leasing er oppe i tiden

Måske er det danskernes interesse for deleøkonomi, der også har grebet fat i bilbranchen. I hvert fald har Kontant på DR1 og Go’ Morgen Danmark for nylig beskæftiget sig med netop leasing, og over det seneste år, er der kommet mere fokus på nye platforme fra startups, eksempelvis Leneo, GoMores samarbejede med Leaseplan, Leasingoffer.dk og FindLeasing.dk.

Læs også: GoMore lancerer leasingplatform

Ved at lease får man nemlig nogle fordele ud over at skulle lægge en klækkelig sum for en bil, som man måske ikke bruger dagligt. Der er service med i prisen, man kan skifte ud hvert tredje år, og bryder bilen sammen, får man en anden udleveret, mens den bliver fikset.

Et CV for din bil

Selve processen begynder med, at man udfylder et såkaldt ’bilCV’. CV’et består af relevante oplysninger som behov, ejerforhold, forbrug med mere, som platformen bruger til at sammenligne med.

”Når man først har oprettet sit bilCV, kan man frit sammenligne med andre muligheder. Har du eksempelvis totale udgifter for 5.000 kroner om måneden, oplyser platformen andre muligheder indenfor et budget på 5.000 kroner,” siger Christoffer Steenbeck.

Læs også: Nyt startup vil strømline oplevelsen ved at lease bilen

Har man ikke en bil, kan man bare indtaste sit budget, hvorefter platformen finder de forskellige muligheder.

Platformen trækker i øjeblikket på data på mere end 850.000 biler – et antal, som hele tiden vokser. På den baggrund lover startuppet altså at skabe overblik over de udgifter, som er forbundet med det at have fire hjul til rådighed.

Mulighed for at gennemskue den ugennemskuelige

Men GarageStories ønsker at være mere end blot en sammenligningsplatform, som bruges, når bilen skal udskiftes. Derfor er platformen designet til at oplyse kontinuerligt, baseret på brugerens oplysninger.

”For eksempel: Når en bil kører ud over kantstenen, taber den en vis værdi. Der er altså et break-even fra leasingvirksomhedens side. Derfor betaler du det første stykke tid i virkeligheden bare værditabet, som hvis du selv gik ud og købte den,” siger Christoffer Steenbeck.

Læs også: Mindre eje og mere leasing og lån: Platform får millioner i ryggen

Baseret på den konkrete leasingaftale kan GarageStories derfor også oplyse brugeren om muligheder for at få mere bil for pengene længere ude i fremtiden.

Fuld fart fremad

Siden undfangelsen få måneder tilbage er det gået stærkt. Og selvom det har været en enmandsoperation, er platformen allerede lanceret. For at udbrede platformen, har GarageStories nu indledt et partnerskab med et mediebureau, som fremadrettet håndterer alt det kommercielle.

Det giver stifteren Christoffer tid til at fokusere på det tekniske og de nye features, der fremadrettet skal implementeres på platformen.

”Vi arbejder på, at lave flere samarbejder med forhandlere. Derfor kommer der også en række nye features, som skal understøtte dette. Forhandlere skal i fremtiden selv kunne oprette tilbud og tilpasse og redigere dem,” afslutter Christoffer Steenbeck.

Skrevet af

Læs også

Top