Flere salg og øget omsætning er sød musik i enhver webshopejers ører. Men hvordan og hvorledes bærer man sig ad med at øge omsætningen?
En dansk webshop har knækket koden til at øge aftenomsætningen – vel at bemærke med én simpel ændring.
60 % stigning i aftenomsætningen: Her er opskriften
Scandia Trading, som står bag Sexshop.dk og en håndfuld øvrige erotiske webshops har formået at tænke nyt og kreativitet. Virksomheden har bevist, hvordan det er muligt at øge omsætningen væsentligt med ét simpelt tiltag.
Der er rigtigt mange danske (og for den sags skyld udenlandske) webshops, der skilter med et ”senest bestillingstidspunkt”. Der vil typisk være angivet et konkret klokkeslæt, som kunderne skal holde sig inden for, hvis de ønsker at få leveret deres varer næste hverdag. Bestillingstidspunktet kan variere fra webshop til webshop, men det er ikke unormalt, at tidspunktet er klokken 17:00.
Casen fra Sexshop – Kort og godt:
Daværende bestillingstidspunkt: Kl. 17:00
Nuværende bestillingstidspunkt: Kl. 21:00
Resultat: Omsætningsfremgang på 60 % (aftenomsætning)
Casens varighed: Cirka 3 måneder
Resultatet er ikke til at tage fejl af. Webshoppen kan fremvise en omsætningsfremgang på intet mindre end 60 %, hvilket langt de fleste webshops vil misunde.
Der modtages særligt mange ordrer den sidste time, udtaler Michael Peter Hansen, som er direktør for Scandia Trading. Han udtaler desuden, at det nye tiltag ikke har påvirket bestillingsmønstret for resten af dagen. Der er hovedsageligt tale om nye kunder, som med al sandsynlighed ikke ville have handlet, hvis det nye tiltag ikke var blevet indført.
Michael Peter Hansen og resten af teamet bag Sexshop.dk glæder sig over det nye tiltag, som ikke blot har medført en stigning i aftenomsætningen, men også en generel stigning i omsætningen. Ændringen har medført overtidsbetaling til de medarbejdere, der har arbejdet med at pakke om aftenen, men den ekstra lønudgift har tilsyneladende været givet godt ud.
Kunsten at kende sine kunder og være villig til at eksperimentere
Med udgangspunkt i ovenstående case kan det meget vel betale sig at tænke kreativt og begynde at eksperimentere, hvis det kan være med til at øge omsætningen. Driver du en webshop, vil du drage stor fordel af at kende dine kunder og deres præferencer.
Det standardiserede seneste bestillingstidspunkt er det ofte dét tidspunkt, hvor vi forbrugere har allermest travlt. Danskerne arbejder mere og mere, hvorfor en stor del af forbrugerne ikke har mulighed for at handle inden kl. 17:00.
E-handlende danskere forventer hurtig levering, hvor leveringen helst skal finde sted den næstkommende hverdag. Hvorvidt du kan øge din omsætning ved at flytte bestillingstidspunktet kan ikke garanteres, men det er ikke desto mindre værd at give en chance.
Sexshop.dk indså, at det var problematisk, at det seneste bestillingstidspunkt var klokken 17:00. Det er et tidspunkt, hvor mange danskere er på vej hjem fra arbejde, er ude at handle, henter børn eller er ved at tilberede aftensmad.
Konklusionen var, at forbrugerne ikke havde tid til at kigge på sexlegetøj på dette tidspunkt, hvorfor der måtte tænkes i nye og kreative baner. I dag leverer webshoppen selv pakkerne til PostNords distributionscenter, der befinder sig i Taulov.