Brancher, der hurtigt fik øjnene op for den digitale verden

Det kommer efterhånden ikke bag på nogen af os, at internettets popularitet er eksploderet, og vi er blevet mere og mere afhængige af det.

Internettet fylder utroligt meget og er bestemt ikke noget, vi kan undgå i vores digitalt fokuserede verden. Flere og flere produkter og servicer er nu også tilgængelige online, og virksomheder kan ikke lukke øjnene for vigtigheden af at være til stede online. Det er en nødvendighed i dag for at overleve for de fleste virksomheder i alle tænkelige brancher – men nogle brancher fik øjnene op for internettets vigtighed før andre og har udnyttet dets muligheder og store potentiale.

Fra avisannoncer til digitale søgninger

En af de traditionelle brancher, der virkelig har fulgt den digitale trend, er aviserne og herunder også jobopslagene, der tidligere har været til at finde i særlige sektioner af avisen. Det er måske ikke alle, der kan huske tilbage til den tid, hvor fok sad med avisen og en kuglepen for at strege de jobs over, man var interesseret i at søge, men det var engang realiteten.

I dag er jobjagten en hel anden. Om det er et studiejob i København eller en chefstilling i Århus, man leder efter, bliver andre metoder taget i brug end tidligere. Folk benytter de sociale medier som eksempel Facebook og LinkedIn til at få finde frem til mulige stillinger, de kan søge. Diverse hjemmesider som jobindex.dk og studenterguiden.dk bliver også brugt til at finde det helt rette job og til at udforske forskellige muligheder. Nogle bliver også headhuntet, hvor andre derimod udnytter deres netværk til at høre om stillinger, der måske ikke er kommet frem i dagens lys endnu.

Ledige stillinger kan altså i dag findes ekstremt mange forskellige steder, og der er ingen tvivl om at avisbranchen, og den traditionelle måde at søge jobs på, har ændret sig gevaldigt.

Fa rejseagenter til online booking

En anden branche, der også var hurtige til at følge med den digitale trend, er rejsebranchen. Før i tiden gik folk ned hos den lokale butik, hvor en rejseagent sad og kunne hjælpe med at sammensætte ens drømmetur. Dette kostede dog en del mere, end det gør i dag – først og fremmest fordi det er blevet mere alment at rejse nu, men også fordi et led er skåret fra – nemlig rejseagenterne. I dag kan vi forbrugere selv sidde derhjemme og undersøge alle forskellige alternativer, når det kommer til fly, hotel og destinationen. Ekstremt mange forskellige hjemmesider kan samtidigt hjælpe os med at sammenligne og finde frem de bedste priser, hvilket også er en af årsagerne til, at vi i dag kan rejse langt billigere.

Denne digitale løsning gør det også billigere for os, da der efterhånden er kommet større konkurrence blandt udbyderne men også lavere omkostninger for disse, da rejseselskaber ikke skal bruge penge på fysiske butikker som tidligere.

Rejsebranchen var altså en af de brancher, der hurtigt fik øjnene op for den digitale verden og har brugt det til sin fordel.

Fra de fysiske tøjbutikker til online shopping

Sidst er der også tøjbutikker, der hurtigt kom med på den digitale bølge. Det er blevet ekstremt nemt at købe tøj men også diverse andre produkter hjemme fra sofaen af.

Det har gjort det nemmere for mange butikker, da de ikke behøver at betale for en masse kvadratmeter for at kunne fylde rummet med så meget tøj som muligt – nu kan de have et langt større udvalg af tøj uden at have behov for så meget fysisk plads.

Mange mindre butikker har derfor også måtte gå online for at kunne følge med udviklingen, de store konkurrenter og efterspørgslen fra forbrugerne – for bekvemmeligheden ved at kunne bestille og prøve tøjet, når man er hjemme i sin egen stue, har i den grad været noget, der har tiltalt folk. Om folk enten skal forkæle sig selv eller købe gaver, bliver internettet og diverse netbutikker altså brugt i større og større grad.At mange brancher er gået den i den digitale retning, har gjort det meget nemmere for mange kunder. Samtidigt kan det spare kunderne men også virksomhederne selv for en masse omkostningerne. De fleste brancher har efterhånden flyttet deres virksomhed online på den ene eller den anden måde – nogle virksomheder og brancher har bare været hurtigere til det end andre.

At mange brancher er gået den i den digitale retning, har gjort det meget nemmere for mange kunder. Samtidigt kan det spare kunderne men også virksomhederne selv for en masse omkostningerne. De fleste brancher har efterhånden flyttet deres virksomhed online på den ene eller den anden måde – nogle virksomheder og brancher har bare været hurtigere til det end andre.

Skrevet af

Læs også

Top