Nyt demonstrationscenter skal hjælpe butikkerne med at indsamle data om kunderne

trendsonline1

De fysiske butikker har det ikke let for tiden – især ikke hvis man spørger butiksejere i udkantsområderne. Her har det længe været et langt og sejt træk at få forretningen til at løbe rundt. Men nu barsler Teknologisk Institut med et nyt demonstrationscenter, der skal give de fysiske butikker mulighed for at gøre brug af netbutikkernes teknologier til at indsamle vigtigt kundedata. Data som kan bruges til at lære kunderne bedre at kende og på den baggrund gøre det muligt at tilbyde kunderne en bedre brugeroplevelse og mere relevante tilbud og services.

Netbutikkernes force

E-handlen har i 2016 rundet de 100 milliarder og er siden 2015 vokset med 20%, mens handlen i de fysiske butikker er nedadgående. Det betyder, at e-handlen udgør en større og større del af danskernes shoppingvaner.

Den force som online webshops har, i forhold til kunderne, er blandt andet, at internettet gør det muligt at indsamle rigtig meget information om kunderne f.eks. omkring deres købspræferencer, hvad de kigger på, hvad de efterspørger, alder, og hvad de køber mest af.

Det gør det kun nemmere, at mange forbrugere føler sig mere anonyme online, når de sidder bag en skærm. Det betyder at de er mere ublufærdige i deres gøren på nettet, end de ville være, hvis de handlede i en fysisk butik. Dataene sladrer derfor meget præcist omkring forbrugerne og deres adfærd. Et eksempel kan være, at når de fysiske spillehaller oplever en tilbagegang i forhold til kunder, så kan det tolkes som at færre er interesseret i at spille. Men de online data viser en anden historie – her er udvalget af online spillecasinoer steget, netop fordi efterspørgslen på nettet er steget. Dette kan skyldes, at online spillesider ingen åbningstid har. At du i højere grad bliver eksponeret for ”spil nu” reklamer, fordi du måske har vist interesse herfor tidligere, og at man kan nyde sin interesse helt anonymt bag skærmen. Dette er tre parametre, der gør de online spillesteder mere attraktive end de fysiske spillesteder.

Netbutikker er generelt gode til at inkorporere denne værdifulde information i deres forretningsmodel. Se bare på udbredelsen af sammenligningssider på nettet, såsom f.eks. fair-laan, hvor forbrugerne kan danne sig et overblik over private lån penge – udbydere. Denne slags tjenester er en direkte konsekvens af, at mange forbrugere har svært ved at gennemskue de mange tilbud, der findes på nettet og efterspørger denne slags ydelser.

The Internet of things

Hvordan et demonstrationscenter helt konkret skal hjælpe detailhandlen i gang med at indsamle data, er ifølge Teknologisk Institut, ved, at man i demonstrationscentret kan blive inspireret af de forskellige muligheder, der findes til at indsamle data om kunderne. Ambitionen er således ikke at teste nye teknologier, men derimod at gøre butikkerne opmærksomme på, hvordan de selv kan starte i det små med at måle og indsamle data ved hjælp af de muligheder, der allerede findes på markedet. Her er der ikke fokus på, at man skal rulle den store strategi ud fra start, men at man langsomt implementerer mindre løsninger og på den måde får startet op.

Markedet for elektroniske devices, som man kan koble på internettet og herefter tracke på den ene eller anden måde er vokset støt. I 2017 forventes der, at der vil være 8,4 milliarder devices – 31% flere end i 2016.

Særligt små elektroniske sensorer, akustiske lydsensorer og intelligente kameraer vil være noget af det, butikkerne kan bruge i deres jagt på kunderelevant data, og nogle af de løsninger, man kan høre mere om i det nye demonstrationscenter.

Skrevet af

Læs også

Top