Billigere hotelovernatninger for små og mellemstore virksomheder er på trapperne

billigere, OTA

Foto: Niels Kollerup, stifter af RFPMaker

Hver gang du eller en virksomhed bruger en af de smarte Online Travel Agencies, OTA, som booking.com eller hotels.com, så er prisen et nøk højere, end den faktiske pris. Det skyldes den kommission, OTA’erne tager for deres service. Men en ny virksomhed disrupter rejsebranchen for at gøre det nemt og billigere for virksomheder og hoteller at kommunikere.

London, Lima eller Ljubljana. Skal du på hotel, smutter du temmelig sikkert forbi eksempelvis hotels.com eller booking.com, der er en af de mange Online Travel Agencies, OTA’er, der for omkring 20 år siden for alvor begyndte at skyde op. Det gør virksomheder også.

Læs også: Momondo bliver opkøbt i milliardhandel

Men det koster at svinge forbi de smarte hjemmesider. Derfor har Niels Kollerup startet virksomheden RFPMaker, der vil gøre det nemt for virksomheder og hoteller at kommunikere uden den dyre kommission, som OTA’erne ellers ligger på. 

“Vi vil disrupte de eksisterende OTA’ere,” siger Niels Kollerup til Vejle Amts Folkeblad.

Sådan som OTA’erne fungerer nu, så bliver slutproduktet mellem 18 og 40 procent dyrere for alle forbrugere, vurderer Niels Kollerup. Til Trendsonline fortæller han, at RFPMaker.com netop har indhentet tilbud fra en række hoteller til en stor dansk virksomhed.

Her viste det sig, at hotellerne kom med priser, der var over 40 procent billigere, end hvis de gik til en af de mest populære OTA’er. Det skyldes at hotellerne ser mulighed for at få en mere loyal kundebase gennem RFPmaker.com og derfor giver bedre tilbud.

Nul procent i kommission

Niels Kollerup kommer fra Vejle og har arbejdet mange år for Nokia, hvor han ofte var ude at rejse. Det betød masser af overnatninger på hoteller, og det var i den forbindelse, han begyndte at undre sig over priserne.

Med RFPmaker.com vil Niels Kollerup gøre det nemt for virksomheder og hoteller at kommunikere uden den dyre kommission. RFPmaker har derfor udviklet en software, som forbinder virksomheder og hoteller uden at tage kommission, så det bliver billigere at booke for dem.

RFPmaker.com er licens-baseret. Det er gratis at liste sig op som hotel, men når de modtager en forspørgsel skal de aktivere en licens for at svare. Forretningsmodellen for RFPmaker.com er derfor at få en stor volumen af hoteller. Og det gælder både små og store hoteller. Lige nu er der ikke mange muligheder for at være synlig som lille hotel på de store OTA’er, der mest har fokus på store hotelkæder. Men det har RFPmaker.com ikke. 

Anden gang hotelbranchen bliver disrupted

OTA’erne startede ifølge Ehotelier.com, da Expedia blev født hos Microsoft. Expedia var med sin værdiansættelse på over ti milliarder dollars den mest succesfulde business født i en software gigant.

Det, der gjorde OTA’erne så populære, var for det første, at hotellerne var sene til at stige ombord i online-revolutionen i slutningen af 90’erne. Derudover at forbrugerne har langt flere muligheder med OTA’erne end med enkelte hotellers hjemmesider.

Nu ser det ud til, at hotelbranchen er ved at blive disrupted igen. Denne gang er det bare ikke hotellerne selv det går udover. Tværdigmod. Ved at hotellerne får mulighed for direkte at kommunikere med virksomhederne, slipper de for den dyre mellemmand og får et program, der er direkte udviklet til virksomhedsplanlæggere.

Allerede stor interesse for RFPmaker

Niels Kollerup fortæller, at interessen umiddelbart er stor for RFPmaker.com. Det skyldes ikke mindst, at man i de etablerede OTA’er begyndte at indføre såkaldte ”rate parity”, som er en klausul fra OTA’erne, der sikrer samme priser, uanset hvor hotelværelset bliver solgt online.

Det betyder, at virksomheder ikke selv har kunnet forhandle priserne hjem til deres mange overnatninger. Disse klausuler er dog blevet gjort ulovlige, og det har åbnet for Niels Kollerups iværksætterprojekt.

“Idéen med OTA’erne var egentlig sund og sød til at starte med. Men hotellerne fortæller, at de har mistet kontrollen på markedet, fordi OTA’erne styrer alt kommunikation. Hotellerne vil eksempelvis gerne give gode, billige priser via vores lukkede kanal, da de gennem os får en mere loyal kundebase, fordi kunderne er linket direkte til hotellerne,” siger Niels Kollerup.

 

Skrevet af

Top