Northzone, Industrifonden og Balderton skyder millioner i svensk musikstartup

Spotify, musiktjeneste, Soundtrack Your Brand, investering
Credit: Presse

Startuppet Soundtrack Your Brand, en B2B-version af Spotify, har hentet en trecifret millioninvestering fra blandt andre Northzone, Industrifonden, Balderton og Creandum.

Hvis du har en stor kæde, eksempelvis Espresso House eller Baresso, så kan du bruge Soundtrack Your Brand til at fylde dine lokale med lækker baggrundslyd styret fra et centralt sted men tilpasset den enkelte café. Det Spotify-støttede startup er kort forklaret en B2B-version af netop Spotify, og virksomheden har nu hentet 22 millioner dollars i funding fra flere nordiske investorer.

Det skriver Venturebeat.

Millioninvesteringen svarer til 153,6 millioner kroner og kommer fra den nordiske venturefond Industrifonden, britiske Balderton Capital samt Telia Company, Northzone, Creandum, HMP, Jörg Mohaupt og Spotifys Stefan Blom, chief content creator.

Vil aflive dårlig baggrundsmusik

Soundtrack Your Brand blev stiftet i 2013 af Ola Sars og Andreas Liffgarden, som var tidligere global head of business development hos netop Spotify. Virksomheden har tidligere hentet 14 millioner dollars, hvoraf Spotify deltog i de 11 millioner dollars, som blev givet i 2015, skriver Venturebeat.

Den nye investering skal gå til at vækste globalt og cementere produktet som markedsleder, skriver Soundtrack Your Brand, som vil aflive dårlig baggrundsmusik.

Soundtrack Your Brand har i dag to kerneprodukter, hvoraf det ene – Spotify Business – kun er tilgængeligt i Finland, Norge og Sverige. Det andet produkt, Soundtrack Business, findes derimod alle andre steder. I maj lancerede virksomheden i USA med blandt andet en global aftale med McDonald’s franchises.

Soundtrack Your Brand

Giver B2B-kunderne kontrollen over musikken tilbage

Oftest, når virksomheder arbejder med musik har de kun adgang til et begrænset udvalg, og ofte bruger de egen CD’er, musiktjenester eller radio. Det giver ikke kæderne meget kontrol over, hvad der bliver spillet, og det er dette hul, som Soundtrack Your Brand søger at fylder.

Der er dog også andre startups, der har set en forretningsmulighed her, skriver TechCrunch. Det gælder blandt andre Mood MediaPlay Network og ImageSound.

Til TechCrunch fortæller stifterne af Soundtrack Your Brand, at de søger at skille sig ud ved at have en simpel sign-up service og man kun behøver en internetforbindelse og et sæt højtalere for at komme i gang. Servicen koster 37 dollars om måneden pr. lokation, og Soundtrack Your Brand planlægger at udvide deres musikkatalog markant og lave egne direkte licensaftaler med pladeselskaber.

https://resedagear.com

Skrevet af

Læs også

Top