Arkiver

Content Ad SpaceSponsoreret indhold

Sådan sælger du dine onlinekurser

Der bliver solgt flere onlinekurser end nogensinde før, og det lader til, at der er mange, der har succes med denne relativt nye serviceydelse. Men hvordan markedsfører man egentlig et kursus, der foregår på nettet.

Tillid er helt essentielt

Hvis du vil have succes med dit onlinekursus, er det essentielt, at den potentielle kursusdeltager har tillid til dig. Du skal altså skabe dig et ethos, der gør dig til en anerkendt og troværdig formidler af den viden, du gerne vil sælge.

Hvordan gør du så det? Først og fremmest kommer du ikke langt, hvis der ikke er nogle, der kender til dig i den virkelige verden. Vil du have succes med at sælge dit kursus, bør du derfor have en vis form for troværdighed og erfaring fra ’virkelige’ begivenheder. Eksempelvis som foredragsholder eller konferencier til et større arrangement.

Det fysiske event styrker dit onlinekursus

At deltage i netværksarrangementer, som foredragsholder eller selv at arrangere events er en fantastisk mulighed for dig, når du skal positionere dig selv som ekspert inden for et specifikt emne. Det emne, dine kommende kursister brænder for at blive klogere på.

Derfor skal du, før du lancerer dit onlinekursus, have skabt dig et navn som en kompetent og professionel skikkelse inden for dit felt. Det gør du blandt andet ved at deltage i så mange arrangementer som muligt – og gerne som eksempelvis foredragsholder eller ved selv at stable et arrangement på benene. Her kan det være nyttigt at gøre brug af et eventbureau, der ved, hvordan man skruer en begivenhed sammen, så den bliver en succes.

Start med at markedsføre din event tidligt

Undersøgelser viser, at en forbruger skal påvirkes af en virksomhed på den ene eller anden måde minimum 7 gange, inden han eller hun er tryg ved at foretage et køb. Det gælder altså også for din kommende event. Derfor er det bedst at gå i gang med at reklamere for det så tidligt i processen som overhovedet muligt. Eksempelvis ved at sende små teasers gennem dit nyhedsbrev. Det leder os til næste punkt.

En mailliste er uundværlig

Forud for dit kursus, er det en god idé, hvis du har en hjemmeside, hvorfra du kan samle mailadresser. Opret en blog, hvor du skriver om det emne, dit kursus handler om, og sørg for at have godt med volumen på dine indlæg, så der rent faktisk kommer besøgende. Sørg samtidig for, at dine artikler er brugbare.

Lav en gratis e-bog

Man får intet foræret, og det kræver adskillige timers hårdt arbejde, hvis du vil samle mailadresser. Lav eksempelvis en gratis e-bog, du giver væk, hvis man tilmelder sig dit nyhedsbrev. Når du har tilstrækkeligt med e-mail-adresser, kan du begynde at reklamere for dit kursus.

Sælg på fordelene

Det er vigtigt, at du gør folk opmærksomme på, hvorfor de skal købe dit kursus, samt hvad de får ud af at købe det. Hvad kan de forvente at lære, og hvorfor er du en god læremester? Samtidig er nyhedsbrevet et fantastisk medie, fordi du skaber en personlig relation til dem, der modtager dine mails – hvis du gør dit arbejde ordentligt vel at mærke.

Skriv et svar