Gode råd og tips til din Facebook annoncering

Har du tidligere overvejet at prøve kræfter med Facebook annoncering, men droppet det da det simpelthen har virket for uoverskueligt? Det kan også være, du måske endda har haft fingrene lidt i det, men det ikke er gået efter forventning? I så fald så fat mod. Der er nemlig et kæmpe potential i Facebook som annonceringsværktøj. Du skal bare vide, hvordan du mere præcist gør. Læs videre i det der følger og få gode råd til din Facebook annoncering.

Hvad er din strategi?

En af de mest klassiske fejl er at kaste sig ud i selve annonceringen, inden du har defineret en decideret strategi. Det er simpelthen alfa omega, at du har styr på strategien. Du skal vide, hvor du gerne vil hen med annonceringen, og hvordan du kommer du derhen.

Til det er den en god ide at stille sig selv nok kritiske spørgsmål. Det bør være spørgsmål som: hvad er målsætningen? Er det leads vi stiler efter? Er det konverteringer fra hjemmesiden? Er det begge ting? Hvordan ser vores kunders købsbeslutningsproces ud? Hvad er vores USP’er?

Når du har svaret på sådanne spørgsmål, har du en meget klarere ide om, hvad der skal til for at få succes. Derudover bør du tilsvarende have en meget klar ide omkring, hvad der er din målgruppe. Det bliver diskuteret i det følgende

Hvad er din målgruppe?

Ligesom i forbindelse med din strategi er det altafgørende, at du har en meget præcis segmentering i din annoncering. Det nytter ikke noget, at du har en vag ide om, hvem din kernemålgruppe er.

De fleste virksomheder har dog et klart billede af deres målgruppe, men det kan ikke skade at blive endnu mere præcis.

Hvis du for eksempel er en virksomhed, der udbyder billige lån på TjekLån, bør du vide præcis hvilke personer, der tenderer mest til at tage et minilån. Det kan du gøre på flere måder.

Først og fremmest kan du bruge Google Analytics til at undersøge, hvilke personer der besøger din hjemmeside, og hvordan de agerer.

Derudover kan benytte dig af en såkaldt lookalike-målgruppe. Ved at smide oplysninger om dine nuværende kunder i en algoritme lavet af Facebook, får du et udtræk af de personer, der minder mest om dem, der allerede har foretaget en konvertering. Det er en rigtig god måde at få flere personer at annoncere mod.

Slutteligt er det en god ide at gå ind på dine nærmeste konkurrenters Facebook side og undersøge, hvem deres interagerende er. Disse vil typisk også være din målgruppe.

Aflæsning af dine annoncers præstationer

En af de mange fordele ved at annoncere online og på Facebook er, at du har mulighed for at læse på dine aktiviteters resultater. Det vil sige, at du ved lige præcis, hvor godt dine forskellige annoncer præsterer.

Dette har altid været problemet med traditionel markedsføring, hvor det mere eller mindre har været gætværk, hvor meget man får ud af sine anstrengelser.

Rent praktisk fungerer det ved, at du opsætter konverteringssporing på de landingssider du gerne vil måle på. Hvis du for eksempel gerne vil måle på antallet at leads, du har skaffet til en hjemmeside, der hjælper folk, der klager over skat, skal du sætte et stykke kode ind på siden. Ved at gøre dette har du mulighed for at se præcis, hvor mange leads du har genereret og mere præcist, hvor de kommer fra.

Skrevet af

Top