Webshoppen, der aldrig blev stor!

Som små paddehatte i skoven popper de op her og der i forskellige farvekombinationer og  og opfylder unge moderne kvinders drøm om at blive uafhængige af  8 – 16 jobbet.

Iværksætter titlen  er populær som aldrig før og hvor det før i tiden kun var mænd der kastede sig ud i eventyret, er det i dag både kvinder og mænd og i særlig grad yngre kvinder.

Der er lang vej til succes

Vi har talt med 2 webshopejere, Michaela og Trine, der begge er i starten af 30 erne og bosat i Danmark med kærester og børn- og tidligere lønmodtagere.
Begge har de opstartet en webshop med tøj til kvinder på deres egen alder -og  målgruppen er faktisk deres egen persona.

Pernille 34, Hinnerup

Webshoppen blev til som lidt af et tilfælde. I hendes dansegruppe var der en som solgte særlige sportsbukser til dans og den webshop var til salg.
Hun undersøgte mulighederne i shoppen, men den viste sig at være prissat helt forkert og det ville være langt lettere bare at lave sin egen hjemmeside fra bunden af.
Det fik hende til at se nærmere på webshops og en dag hun var i Paris på ferie valgte hun at fylde bilen med tøj fra et lokalt modemarked.

Det var nok til at få en webshop op at stå, hvor det primært var bukser og T-shirts på ”hylderne”

Michella 36, København

Hos Michaela opstod ideen fordi hendes ynglingsbutik ikke var online. Hun fandt derfor selv ud af hvor de købte varerne og lavede en webshop med et lignende sortiment.

Det store udvalg af Boheme tøj fik hurtigt succes og webshoppen omsatte fint.

Det var dog ikke nok og en butik tæt på KBH centrum blev etableret med alle de udgifter der følger med.

En beslutning der sidenhen skulle vise sig at være forkert.

Hvordan gik det de to shops?

Webshops opstartet for få midler af shopejere uden indsigt i online markedsføring minder lidt om 60 er trenden med vin i garagen. Her skulle Fede Lars da lige vise de skide franske bonderøve, hvordan man brygger en god flaske rødvin.  (Det smagte  meget ofte af ”mindre”)

Manglen på indsigt i de mekanismer der får os til at købe online, hvor der effektivt kan annonceres og en bred erhvervsøkonomisk forståelse fik begge shops ned med nakken i løbet af første år.

Hos Pernille var det manglen på kapital til investering i markedsføring og et alt for smalt varesortiment, der holdt shoppens succes tilbage.

Michella der ellers havde en god forretning gabte over alt for meget og vækstede alt for hurtigt til pengepungen kunne følge med.
Der blev ganske enkelt brugt for mange penge på markedsføring og lønninger samt faste udgifter kontra omsætning og det endte galt.

Hvad går galt

Som det altid har været med iværksætteri, går det sjældent godt, hvis der ikke er kompetent rådgivning med ind over. Iværksætteren er typisk ikke uddannet inden for hverken handel eller markedsføring – eller alle de andre kundskaber der er nødvendige.

Derfor bliver det ofte en kombination af gætteri, følen frem og rådgivning i en vis udstrækning, men slet ikke nok rådgivning.

Det bunder meget i vores kultur, vi kan selv, vi vil selv – og vi vil høste anerkendelsen 100% selv når det går fantastisk.

Det er bare svært at betale et underskud på 200.000 med ”kan selv”

Både Pernille og Michella kunne have opnået enormt mange fordele ved at have deltaget i et af de mange gratis iværksætter møder landet over som tilbydes af bl.a. SKAT.

Det bør du som minimum overveje

– Lav et budget, hvor du er realistisk (få hjælp)
– Kan du selv designe webshoppen og lave SEO? Tag det med i budgettet.
– Lokaler, lager
– Hvordan får du taget billeder af dine produkter?
– Hvad er din strategi for første år? Husk mål for hver måned
– Hvor får du kapital fra og hvor kan du eventuelt få ekstra fra?

Hold de faste udgifter helt i bund og begynd stille og roligt. Se det første år som et læringsforløb, hvor du kommer til at lære hvordan du sælger dine produkter og hvilke det er der sælger bedst..og hvordan.

Test konstant nye måder at sælge på, afvej og vurder resultaterne og afprøv forskellige kombinationer af priser, leveringsbetingelser sampak osv. til du finder kombinationerne der virker bedst.

Brug hele første år som en stor test og sørg for du har økonomisk råderum til det.

Overvejer du at starte din egen webshop, så sørg for at sætte dig godt ind i ”Hvad er SEO” og læs eventuelt et par guides. Hos Connect Media kan du læse nærmere omkring hvad begrebet dækker over her

Skrevet af

Top