Sådan får en idrætsefterskole succes online

Intens konkurrence om eleverne

Der har over de seneste 10 år været en øget tendens på efterskolerne til at bevæge sig mod idræt og sport. Det kommer er i kontrast til tidligere tendenser, hvor flere efterskoler havde mindre fokuserede profiler for at tiltrække et bredere udsnit af elever. Men præferencerne har ændret sig for en større del af de elever, som søger efterskoleopholdet. Det sportslige er nemlig kommet mere i fokus, som har påvirket flere efterskoler i denne retning. Elevernes valg af efterskole er altså i dag ikke blot et spørgsmål om geografi og ”hvor ens søskende gik” men i højere grad et match på sportslige præferencer, hvis det er denne indgangsvinkel eleven har.

Derfor kæmper efterskolerne i disse år en hård kamp mod hinanden for at tiltrække de kommende elevers gunst ved på bedst mulig vis at tilbyde de bedste sportslige rammer og de rigtige sociale rammer. Men en stor del af denne kamp handler ikke kun om at tilbyde de bedste rammer, men også om at kommunikere direkte til de kommende elever og deres forældre om de specifikke tilbud, som efterskolen tilbyder i de rigtige medier.

Rig mulighed for at kommunikere med eleverne på google, instagram og facebook

Lægården er en idrætsefterskole i Holstebro, Vestjylland, som tilbyder deres elever fodbold, håndbold, roning og fitness på højt niveau. De er en traditionsrig efterskole, hvor mange af deres elevers familie har en historik med skolen.

I disse år er Lægården dog blevet opmærksom på, at for at de fortsat kan sikre fuldt optag hvert år, så skal de gøre en aktiv indsats for at komme i kontakt med de elever, som på forhånd ikke har en relation til Lægården.

Her har Lægården en klar digital strategi for, hvilke digitale kanaler, som skal i spil for at ramme de kommende elever og deres forældre.

Google er for forældrene

Lægården fokuserer på at rangere højt på relevante søgeord på Google som ”håndboldefterskole”, ”fitnessefterskole”, ”idrætsefterskole” m.m, så de er synlige, når forældre Googler efter denne type efterskole til deres barn. I denne sammenhæng har de haft glæde både af en AdWords indsats og en SEO-indsats.

En AdWords indsats giver annonceplads øverst i Google på relevante søgeord, som koster per klik. Omvendt resulterer en SEO-indsats i, at Google fremhæver efterskolens website øverst på specifikke søgeord. Denne høje naturlige placeringer giver Google til de websites, som de vurderer er mest relevante for det specifikke søgeord. Disse fremhævninger koster ingenting, og de er derfor meget attraktive.

Grundlæggende er det vigtigt, at efterskoler også målretter sig mod forældrene, selvom det ikke er dem, som skal på efterskole. En efterskolebeslutning er en fælles beslutning i de fleste hjem, og det er ofte forældrene, som indledningsvist finder forslag til deres barn om forskellige efterskoler.

 

Facebook og Instagram er for eleverne

Selvom unge teenagere også ”googler” efter deres kommende fodboldefterskole, så er det mest effektive dog at ramme denne målgruppe på deres foretrukne sociale medier – Facebook og Instagram.

Lægården bruger succesfuldt deres egen Facebookside til at kommunikere med elever, forældre og venner af skolen om kommende begivenheder og andre tiltag på skolen.

Foruden dette er de også aktive med Facebook- & Instagram annoncering mod potentielle elever i aldersmålgruppen, når vigtige begivenheder som Efterskolernes Dag nærmer sig, eller hvis de har oprettet en ny sportslinje.

 

En målrettet digital indsats lønner sig

Lægården har sammen med deres digitale partner Morning Train lykkes med denne digitale plan og eksekvering over de seneste år. Nøgleordet er rettidig omhu med de digitale indsatser og en oprigtig nysgerrighed til at ramme målgruppen af elever og forældre med relevante nyheder og begivenheder på de digitale platforme, som de bruger.

I 2017 havde Lægården rekordoptag af elever.

Skrevet af

en kommentar;

Top