Arkiver

E-handel

Kan blockchain-teknologien revolutionere affiliate-branchen?

Annonce

Blockchain-teknologien er stadig i sin spæde begyndelse. Det kan derfor være svært at forudse hvilke løsninger blockchain kan bidrage med i fremtiden. På nuværende tidspunkt er langt de fleste projekter nemlig stadig i udviklingsfasen. Der er dog flere og flere tegn på en lovende fremtid.

Finansverdenen har blåstemplet

I november 2017 blev blockchain-teknologien blåstemplet af en gruppe investeringsbanker, efter et succesfuldt seks måneders testforløb. Blandt denne gruppe af banker var blandt andet Goldman Sachs, JPMorgan, Citigroup og Credit Suisse.

Det store franske forsikringsselskab, AXA, er også med på forkant af teknologien. De har implementeret en blockchain løsning til deres nye forsikring for flyforsinkelse. Har du købt forsikring gennem dem, og bliver dit fly mere end to timer forsinket, så får du pengene automatisk sat ind på din konto. Ikke noget med at indsende formularer og vente i telefonkø, alt foregår automatisk.

Gennemgående for alle blockchain løsninger er nemlig en langt større gennemsigtighed mellem de involverede partnere, samt en større automatisering af kontraktforhold og betingelser. Her kan der være potentiale i en branche som affiliate marketing.

En hjælp i affiliate-branchen

Claus Bermann, partner i selskabet Bermann & Rosenberg Media, som driver hjemmesider til sammenligning af priser på rejseforsikringer og a-kasser, følger spændt med i udviklingen: “Jeg ser et stort potentiale i blockchain-teknologien. Allerede nu er der snak i affiliate-branchen, om at blockchain kan skabe mere gennemsigtighed og større tillid. Med de såkaldte ‘smart contracts’ kan man muligvis automatisere mange af de opgaver, som i dag bliver løst manuelt. Og fra en publishers’ synspunkt, vil det være en stor gave med instant tracking, til at skabe større gennemsigtighed, over de potentielle kunder og salg man sender videre til sine partnere”.

Det er endnu uvist hvor stor en forvandling blockchain-teknologien kommer til at skabe. Der er ingen tvivl om potentialet, men det er sværere at fastslå teknologiens begrænsninger, før den bliver mere implementeret i vores dagligdag. Det er dog værd at holde øje med udviklingen, uanset hvilken branche man arbejder i. Inden længe kan det være den teknologi der giver en fordel over konkurrenterne, også i affiliate-branchen.

Skriv et svar