Tradono: Fokus på vindende virksomhedskultur

Danske Tradono, som bringer loppemarkedet til smartphonen, har fået vokseværk og leder nu efter nye kollegaer. 

Hen over borde med nips og kopper, skjorter fra 70erne og nyere fejlindkøb er det let at falde i snak med hinanden. Krejlere råber priser højere og højere, billigere og billigere til de købere, der med lidt snilde kan lave en god handel.

Der bliver givet håndslag, grinet og delt anekdoter. Loppemarkeder er for mange nostalgi og fællesskab. Hos Tradono er stemningen blandt de ansatte præget af samme afslappede, nysgerrige tilgang til livet.

Talent er en vigtig egenskab. Men hos Tradono lægges der mindst lige så stor vægt på den enkelte person – det er nemlig helt afgørende, at nye kollegaer passer ind i det tæt sammenknyttede hold af eksisterende medarbejdere.

Morten Kjær kom til Tradono for halvandet år siden og er en del af produktteamet, som består af 5 mand. Hos Tradono fandt han en virksomhed, som er bygget op omkring et ungt team, hvor du altid mødes af en god jargon, humor og energi.

”Jeg beskriver det tit således: det er faktisk som at hænge ud med sine venner – det føles ret naturligt,” siger Morten Kjær, der primært arbejder med udvikling af virksomhedens iPhone- og iPad-app.

Lige dele talent og personlighed

Anne Sofie Banke startede hos Tradono i januar måned. Hos Tradono har hun fået ansvar for virksomhedens PR- og social media-strategi. Hun står for både det strategiske arbejde og for produktion, hvor hun får hjælp af tre studentermedhjælpere.

”Jeg har selv gået med tanken om at starte en virksomhed, der minder om Tradono. Derfor tog jeg kontakt og i starten var jeg egentlig bare inde og drikke en masse kaffe, fordi jeg var interesseret i startuppet. Det udviklede sig så til et job,” siger Anne Sofie Banke, som nu er PR- og Brand manager hos Tradono.

Læs også: Tradono er klar til verden

Fokus på teamet

Stifterne af Tradono kunne genkende hendes entreprenørånd og hun brændte igennem med sin nysgerrighed og sit gåpåmod. Det er ifølge Anne Sofie et godt eksempel på tilgangen til at rekruttere i Tradono.

Trendsonline-2

Anne Sofie Banke med Morten Kjær på sin højre side

Ved at fokusere på at finde de rette kandidater, forsøger virksomheden at skabe et fællesskab, hvor man har lyst til at dele viden og hjælpe hinanden på kryds og tværs. Derfor kan man altid hente sparring fra kolleger, og medarbejderne er åbne for hinandens forslag.

“Jeg føler ikke, at jeg kun laver PR og sociale medier. Jeg føler, at jeg er på tværs af mange ting, fordi vi er så gode til at samarbejde,” siger Anne Sofie Banke.

Plads til udvikling

Tradono tror på, at de rigtige medarbejdere kan udvikle de nødvendige kompetencer. Derfor låser virksomheden ikke sine medarbejdere fast eller styrer deres udvikling. Morten Kjær beskriver hvordan en stor del af produktet drives frem af udviklernes lyst til at kaste sig over nye teknologier og hvor der bliver lyttet til at man påtager sig de opgaver man får mest energi af.

“En ting er sikkert, jeg har mange muligheder for at udvikle mig i virksomheden. Virksomheden vil frem i verden og det præger i høj grad mit arbejde. Ambitionsniveauet er højt og mine arbejdsopgaver er meget forskellige,” siger han.

Hos Tradono sætter de medarbejderne og kulturen i fokus, men for at bibeholde en balance kræver det, at medarbejderne sætter virksomheden i fokus og det forventes, at man arbejder engageret og dedikeret.

“Det kræver, at man kan stå på egne ben og give den gas. Men hos Tradono tror vi på, at medarbejdere, der selv har medbestemmelse over deres karrieremæssige udvikling, er de bedst motiverede,” afslutter Anne Sofie.

Skrevet af

Ledige stillinger hos Tradono

Android Developer

København

Læs også

Top