Arkiver

BusinessEventsNyheder

Onlinekøbmændenes rendezvous vil sætte en standard for fremtidens e-handel

Deliver One

For første gang nogensinde samledes leverandører, forhandlere, iværksættere, webfirmaer og aktører inden for e-logistik til Deliver One. En ny årlig konference, som vil samle partnere, foreninger og ledende figurer inden for e-handel og e-logistik. Her var fokus på fremtiden og fælles standarder.

Salen fyldtes langsomt af det ene jakkesæt efter det andet. Lyden af over 30 nationaliteter rungede hen over parketgulvet, indtil alle var faldet på plads på de opstillede stole, og et glitrende D tonede frem på skærmen foran os. Deliver One. Det første rendezvous for e-handel og e-logistik i hjertet af Europa i Luxembourg den 7. til 8. september.

Stifteren, Stéphane Tomczak, drømte om at skabe den største forsamling af hele forsyningskædens beslutningstagere blandt Europas største e-detailhandlere. Over det sidste år har han arbejdet på at skabe kontakt og finde de rigtige deltagere, som kunne vise bredden på området. Her var Amazon, DHL, GS1 og DPDGroup. Her var iværksættere, nøje udvalgt af Stéphane for at give et indblik i kompleksitet på området og for at vise, hvordan man kan gøre det mere overskueligt, mere bæredygtigt og mere favorabelt for alle parter.

Krav om standardiseringer

Resultatet var et tætpakket program med rigelig mulighed for netværk og en lidt overfladisk paneldebat, hvor 13 lande diskuterede og tog temperaturen på e-handel. For det er et område i kraftig vækst. Også for Luxembourg lod vicepremierministeren Etienne Schneider os vide. Det er dog endnu et fragmenteret digitalt marked med barrierer mellem landene, og derfor kræver han ændringer af regulationer og love.

Vi har brug for disruptiv tænkning, tordnede han. Det er vigtigt, at lande aktivt vælger at være pro-business, og Luxembourg gav sin fulde støtte til at gøre Europa til ét stort, digitalt marked. Salen klappede. Paneldebattørerne var enige. Der er brug for nogle fælles standarder.

Brexit giver nye udfordringer

International e-handel har nemlig en række udfordringer. Ikke bare kulturelt, sprogligt og med forskellige valutaer. Der mangler også at blive sat en standard for stregkoder og koder generelt. For handel over grænserne er stigende, men uden standardiseringer er det et besværligt område. En barriere for e-handlens fremtid. Især efter Brexit fortalte Stobritanniens repræsentant, Graeme Howe fra IMRG.

“Brexit vil give os nogle helt nye udfordringer, og ingen ved, hvad det ender ud i endnu. Men det er sikkert, at e-handel er blevet mere komplekst nu både hvad angår arbejdslovgivning, handel over grænserne, udenlandske samarbejder og partnerskaber for ikke at tale om de økonomiske aspekter,” sagde han.

Et andet problem er Kina, sagde Ruslands repræsentant Igor Subow fra Namo. Det er nemlig billigere at sende sine ting fra for eksempel Danmark til Kina til Danmark end direkte fra én dansk adresse til en anden. Det er især en udfordring for SMVer, og standardiseringer og forenklinger af told var da også oppe at vende på flere workshops i løbet af de to dage, konferencen løb over.

Løsninger kan ligge hos startups

Stéphane Tomczak havde udvalgt en række “rising stars” – lovende startups, som han mente, både viste kompleksiteten inden for e-logistik og som havde nogle gode bud på fremtidens successer.

Der var både droner og robotter, samlende cloudløsninger, algoritmer og emballage-startups. Alle med nye takes på, hvordan vi kan få mest muligt ud af den stigende interesse og vækst inden for e-handel. Side om side med de etablerede virksomheder var der rig mulighed for at starte nye partnerskaber og flere virksomheder var begejstrerede for seriøsiteten og niveauet hos både konference og startups.

Deliver One er tilbage næste år i form af Deliver Two. Scenen bliver der ikke sat i Luxembourg, men i et andet land, forklarede Stéphane Tomzcak, for netop at sprede budskaberne og skabe en fællesskabsfølelse.

Skriv et svar