Test din facade og indretning i webbutikken

Dette er første artikel der tager udgangspunkt i blogindlægget om de 5 designtrends man skal holde øje med. En butiksejer i den fysiske verden ville betale millioner for en butik der kunne have to forskellige facader, forskellige placeringer af varer, dekorationer og interiør. Når kunde A gik ind i butikken ville han blive mødt af én butik og når kunde B gik ind ville han blive mødt af en anden butik. Dette er et tanke eksperiment, men den værdi han ville have af dette ville være enorm. Han kunne hele tiden vurdere om det var A eller B der solgte bedst. Butiksejeren kan faktisk dette, dog i vores verden, online!


Små ændringer kan øge din indtjening betydelig

I denne artikel fra Trendsonline.dk vil vi prøve at give et hurtigt overblik over A/B split tests og multivariate tests som det så fint hedder. Dog først en introduktion til fordelene ved at overhovedet at teste. I online verdenen frem for den fysiske som beskrevet ovenfor er der hele tiden mulighed for at ændre og tilpasse hjemmesiden eller shoppen. Det skulle gerne være nemmere at ændre en position på hjemmesiden end at tage en hel hylde eller sektion ned i en fysisk butik. Ved at lave disse småændringer og hele tiden kigge på statistikken der ligger bag kan det være med til at øge din indtjening betydeligt. Små designændringer og optimering af kommunikation kan betyde rigtig mange penge.

Der findes rigtig mange eksempler på virksomheder der har brugt denne form for test i lang tid og som hele tiden ændrer deres hjemmeside for at opnå bedre resultater. Et af de første eksempler var da Amazon prøvede med forskellige priser til deres kunder og nye besøgende til hjemmesiden. Med denne test prøvede man at lokke de nye kunder med billigere priser. Der var dog en masse medieomtale og det endte med at Jeffrey P. Bezos, CEO måtte give en offentlig undskyldning og tilbyde at de kunder der følte sig snydt kunne få deres penge tilbage. Amazon har siden hen brugt test til at skabe den bedst mulige sælgende webshop.

A/B split test
Før man går i gang med testen, skal man finde frem til to vigtige parametre:
1. Hvad ønsker jeg den besøgende skal gøre når han kommer ind på siden?
2. Hvad kræves af kommunikation for at den besøgende laver denne handling?
Når disse to spørgsmål er besvaret går man videre til selve A/B split testen.
Nu designes to forskellige sider, eks. kunne være en forside hvor der er et stort tilbud i toppen og et hvor der er mere fokus på nyhedsbrevet.
Disse to sider implementeres i et webværktøj til A/B split test,Visual Website Optimizer (Affiliate), Google Weboptimizer eller Omiture
Nu sættes der en målsætning som de to sider skal opfylde. I eksemplet er den side der opnår den bedste målsætning den side man bruger som den nye forside.

Et godt eksempel – Aquasoft
Aqausoft er en softwarevirksomhed der arbejder med billedpræsentation. Efter at have lavet A/B split tests i løbet af en måned, kom de frem til en forøgelse på 20 % i øget salg.

Eksempet kan ses nedenfor.


Gammelt design før de første A/B split test

Det nye design der gav 20 % i øget indtjening på hjemmesiden

Multivariate tests
Man skal bruge de samme spørgsmål som ved A/B split test. Når de er besvaret går man skridtet videre. Her finder man frem til hvilke elementer man vil lave test på, her er det kun kreativiteten der sætter grænser. Når man har fundet de områder der er interessante at teste i dette eksempel, en pris (den fysiske størrelse på skærmen), en køb knap og et produktbillede. Nu laver man henholdsvis tre versioner af køb knappen, tre versioner af produktbilledet og tre version af prisen. Nu ender man ud i en test hvor der 27 forskellige kombinationsmuligheder (3 priser x 3 køb knapper x 3 produktbilleder) Denne test implementeres i et webværktøj som nævnt ovenfor, Visual Website Optimizer (Affiliate), Google Weboptimizer eller Omiture. Når testen er færdig vil du stå med den bedste kombination og samtidig kunne se hvilke af de enkelte i gruppen der giver det bedste resultat

Et eksempel – You should follow me on Twitter
Et godt eksempel er webdesigneren Dustin Curtis der ville have flere der fulgte ham på Twitter. Han lavede en Multivariate test og så hvordan forskellen var på antal der trykkede på linket i forhold til hans besøgende på hjemmesiden.

Resultatet kan ses nedenfor


“I’m on Twitter”, 4,70 % i sign-up rate


“Follow me on Twitter”, forøgelse til 7,31 % i sign-up rate


“You should follow me on Twitter”, forøgelse til 10,09 % i sign-up rate

“You should follow me on Twitter here”, den bedste sign-up rate på hele 12,81 %

Som en del af vores guide prøver vi at lave en “indkøbsliste” så man ved hvilke resourcer og hvilke ingredienser man skal bruge for at benytte sig at A/B Split test og Multivariate tests.

Opskrift på A/B Split test, (anbefalet min.)

1 grafiker / webdesigner
1 person med kendskab til HTML

Tid til A/B split test:
4 timer til design
2 timer i opsætning
2 timer i vedligeholdelse pr. uge

Ventetid:
1 uge, herefter evalueres
5 dage, herefter evalueres
3 herefter, herefter evalueres

Opskrift på Multivariate tests (anbefalet min.)

1. grafiker / webdesigner
1. person med kendskab til HTML

Tid til A/B split test:
8 timer til design
2 timer i opsætning
4 timer i vedligeholdelse pr. uge

Ventetid:
1 uge, herefter evalueres
5 dage, herefter evalueres
3 dage, herefter evalueres

Konklusion fra Trendsonline.dk
For folk der ikke har arbejdet med A/B split test og Multivariate test før er den store forskel tidsmængden man skal bruge før man er lidt i gang. Med A/B split test, kan man hurtig komme i gang og hurtigt se et resultat. Det kræver ikke det store og udbyttet kan med den rigtige finpudsning hurtigt komme. Men hvis man vil have større udfordringer eller har de rette personer og tid kan Multivariate tests være vejen mod endnu større succes. Det gælder bare om at hoppe ud i det og øge indtjeningen på hjemmesiden eller butikken.

Værktøjer til A/B split test og Multivariate test

Den nemme og innovative
http://visualwebsiteoptimizer.com

Den fra Google
http://www.google.com/websiteoptimizer

Den dyre og meget professionelle
http://www.omniture.com/en/

Bøger: Hvis man vil vide mere om emnet kan anbefales bogen A/B – always be testing fra en af guruerne inden for denne disciplin.

Skrevet af

Læs også

Top