Firmafon – Tweeter sig til succes

Når man sidder og ser en gammel film, og ser et omstillingsbord hvor damer sidder med høretelefoner og flytter et stik fra en position til en anden igen, igen og igen. Dette billeder kan sidde i hovedet når man siger telefonsystem. Men det er slut nu. Det komplekse, det dyre og besværlige, erstattes af noget alle kan håndtere, der er billigt og gennemskueligt og med de samme muligheder man ser i større og dyrere telefonsystemer. Niklas har en vision og vil være med til at gøre det slut med dyre og komplekse telefonsystemer, Firmafon vil revolutionere firmatelefoni. Revolutionen er i gang og sker med hjælp fra Twitter og andre sociale medier. Trendsonline.dk har denne aften fået sat et interview i stand med stifteren fra Firmafon Niklas Stephenson

Trendsonline.dk: Kan du kort fortælle om Firmafon og hvor i er i dag?
Firmafon.dk: Vi står lige nu i næste fase af Firmafons historie. Vi er langsomt ved at udvikle organisationen, både med professionel direktør og bestyrelse. Direktøren er en meget kendt mand fra branchen, så det bliver super spændende. Desuden er vi i meget tæt dialog med en investor, der skal sikre, at vi kan flytte Firmafon, fra der hvor vi er i dag til den strategi der bliver lagt. Der var et tilbud tidligere fra en anden investor, men vi var glade for vi havde is i maven og ventede på den helt rigtige investor dukkede frem. Niklas holder en kort pausen og fortsætter: Vi er desuden lige gået i gang med kold kanvas, og her bliver det spændende at se hvordan det kommer til at gå. Vi har opbygget et spændende team med tre sælgere og vi opruster desuden på udviklingsfronten.

Trendsonline.dk: Hvordan fik I idéen?
Firmafon.dk: Jeg havde en konsulent biks, hvor jeg havde en del halvstore kunder, behovet for at komme i kontakt med mig blev større og større, og min telefon begyndte at ringe i tide og utide. Det var træls for jeg vidste aldrig om det var en kammerat eller en vigtig opringning fra en kunde. Jeg undersøgte om der fandtes nogle telefonsystemer der kunne dække mit behov, men kunne kun finde nogle store og komplekse systemer der samtidig kostede boksen. Det var systemer der egnede sig til meget store organisationer med flere hundrede ansatte. Jeg fandt hurtig sammen med Harry Vangberg, en Teleco ekspert der havde erfaringer med projekter af lignende karakter. Vi satte os sammen i min et værelseslejlighed og kodede dag ud og dag ind, i den periode stod den på cola, pizza og kodning, den daværende kæreste kom i sidste række, og det endte også med at der blev mere plads til Harry, pizzabakker og kodning.

Trendsonline.dk: Så kæresten kom til at stå i anden række?
Firmafon.dk: Ja, hvis det ikke var tredje række. I den periode var der fuld knald på med udvikling af projektet. Men jeg tror også meget på der er nogle piger elsker iværksættere for de er så selvstændige og har en unik gejst, men når de først finder ud af de ikke står forrest i rækken så kan der nemt blive problemer, og det var det der skete her, for jeg besluttede at stoppe forholdet til kæresten.

Trendsonline.dk: Hvordan kom i videre derfra?
Firmafon.dk: Det handlede hurtigt om at få nogle virksomheder som kunder. Det skete uden de helt store udfordringer og der gik ikke lang tid før vi havde 10 kunder der kunne være beta testere. Herefter er det gået rigtig godt, gennem de sociale medier som vi brugte rigtig meget fik vi mange kontakter og flere og flere kunder begyndte at henvende sig uopfordret til os. Det meste af det professionelle netværk jeg har og de fleste kunder er kommet gennem de sociale medier, gode referencer og selvfølgelig gennem mund til mund.


Trendsonline.dk: Hvordan er jeres forretningsmodel?
Firmafon.dk: Vi er blevet meget inspireret af de mange SaaS (red. Software as a Service) løsninger der findes på nettet, men primært har vi fundet 37 signals forreningsmodel interessant. Vi ville lave en model hvor der var en månedlig betaling, dette kunne vi desuden også bruge som et konkurrenceparametre i forhold til vores konkurrenter. Med henhold til vores pris prøvede vi os bare frem. Billedligt talt smækkede jeg bare benene op på bordet og spurgte mig selv hvad det skulle koste, og de priser man ser på hjemmesiden er dem vi kom frem til på det tidspunkt.

Trendsonline.dk: Hvordan ser fremtiden ud?
Firmafon.dk: Vi vil være en bedre forretning end Skype. Der findes mange systemer der minder om vores, men vi vil gøre det bedre og smartere. Vi tager det gamle fra Telco verdenen og kører det sammen med den frække internet model. Vi har en strategi om at komme ud i hele verden, men starter i Danmark. Herefter er det oplagt med nær markederne, Tyskland, England, Frankrig, Firmafon skal være en sund virksomhed, der efter investering laver en organisatorisk vækst der matcher hvor langt vi er nået i vores strategi.

Niklas har en vision, der er ligeså stor, som da faderen til telefonen løftede røret og hørte stemmen i den anden ende. Niklas tror på at Firmafon kan blive ligeså revolutionerende, visionen er der og fundamentet er ihvertfald lagt, til endnu en succesrig dansk iværksætter historie. Det bliver spændende om Niklas Stephenson navn vil klinge ligeså meget som Abraham Bell i fremtiden. Eller sagt på en mere nutid måde, om der vil være ligeså mange Tweets om ham.

www.firmafon.dk

Skrevet af

Læs også

Top