Arkiver

Nyheder

Dropbox – Er de klar til fremtiden?

Dropbox er en af de hotteste startups, de startede ud på MIT og codede sig gennem uddannelsen, ikke som Steve Jobs (Rip) og Mark Zuckerberg der var College dropouts. De lærte rigtig meget Drew Houston og Arash Ferdowsi. Mange ser især Houston som en rising Star og en programmør der har usædvanlige kompetencer som har tweaket Mac OS X på måder som ingengang Apple har kunnet gøre


Ideen blev født i en bus
på vej i en bus til New York blev et irritationsmoment til fundamentet for ideen bag Dropbox. Drew Houston ville arbejde i bussen, men havde glemt usb nøglen, han var så frustreret over at han ikke kunne arbejde videre på nogle gamle projekter og begyndte i stedet for på det som senere blev til Dropbox. Fire måneder senere tog han til San Francisco og præsenterede ideen for Paul Graham der senere inviterede ham med i acceleratorprogrammmet Y-combinator.

Steve Jobs ringer
Hvad alle kun drømmer om skete for Drew Houston og Steve Jobs ringede og bad om et møde. (Det samme skete for Ungarbejde.dk i dansk skala, da Jesper Buch ringede til dem, hør interviewet med Ungarbejde.dk og deres opkald fra Jesper her). Houston og Jobs arrangerede et møde hvor samarbejde og opkøb var en del af tankerne. Steve Jobs ville have den feature som Dropbox tilbød deres kunder med ind i den nye version af Mac OS X.

Sagde nej til Apple
Steve foreslog et møde to der skulle afholdes hos Dropbox. Houston afslog og fandt et andet sted. Herefter hørte han ikke mere fra Steve Jobs i denne omgang. Nogle måneder senere præsenterede Steve Jobs på en keynote planerne om iCloud, en direkte konkurrent til Dropbox.

Er Dropbox ved at dø?
Google satser på cloudstorage, Apple, garanteret også Facebook. Skyen som stedet hvor vi gemmer vores filer, det som Dropbox har løst, men et lukrativt marked som absolut ikke er blue ocean. Dropbox har lige fået 250 mill. Dollars i kapital og står rustet til kamp. Om de lever om 5-10 år som Dropbox er der ikke mange der tror på for som Steve Jobs nævnte da han snakkede med dem, så er de kun er feature og ikke et program eller produkt. Vil du læse hele den fantastiske historie og dykke ned i boksen Dropbox så læse følgende links.

Læs hele den fantastiske gode artikel om Dropbox her
En Dropbox dommedags profeti her
Eric Ries artikel om Dropbox her

Hvad tror du, har Dropbox musklerne til at sige nej til en af de store konlomater og beholde selvstændigheden?

2 kommentarer

  • Det er en fed anekdote og godt at se en dansk opsamling fra jeres side. Dropbox har gjort det godt, men der ligger store udfordringer i vente:
    1. At få mere skub på deres freemium model. Kun 3% er betalende kunder læste jeg for nyligt.
    2. At få styr på sikkerhedsbrister, som der har været en del omtale af de seneste måneder.

    Men prøv engang at tænk hvor mange harddiske du kan få for 250 mio USD….

    • Hej Joakim

      Tak for din kommentar.
      Det er nogle gode pointer du har og sikkerhedsbristen de havde skabte en del buzz i blogospheren, men de håndterede det på den rigtige måde og det ser ud til at tabet ikke har været så stort. Ang. freemium, så har du helt ret deres konvertering fra gratis til betalende skal være meget bedre og det er her jeg ser en af udfordringerne som dig. Men den største er den der hedder Facebook Space, iCloud, Amazon.., Google Disc. etc. De har rigtig godt i markedet nu og med 250 mill dollars har de en god ballast til kamp, men Steve Jobs og David Coursey har fat i noget og det er at Dropbox i øjeblikket er en feature og ikke et program.

      Men kan de vende dette og bruge deres kapital og intellekt på at skabe et program der tager sig af dine filer, sikrer dem mod virus etc. så står de et helt andet sted.

      Daniel – Founder @ Trendsonline.dk

Skriv et svar