Arkiver

Nyheder

Blog – Højdepunkter fra startup-messen LeWeb 2011

Er du nysgerrig efter at finde ud af, hvad fremtiden bringer af spændende apps og sociale online trends? I så fald bør du rette blikket mod Paris, hvor den årlige startup-messe, LeWeb, i disse dage har løbet med opmærksomheden.

Af Kristian Højland Hansen

Ud over kreative workshops og præsentationer, fra blandt andet Google og Orange, så er et af højdepunkterne den årlige startup-konkurrence, der fordrer innovatører til at komme med deres bud på en state-of-the-art app og produkt til benyttelse på den socialt mobile markedsplads. Deltagerlisten tæller i år mere end 600 bud, der sidenhen er blevet skåret ned til 16 finalister. Jeg har tjekket de 16 finalist-præsentationer og fundet de 5 apps, som jeg mener, du bør holde ekstra godt øje med.

1. Flagfriend (flagfriend.com)

Super fed app, der rykker grænserne for din sociale aktivitet. Med app’en kan du via et map se bestemte lokaliteter i nærheden af dig (spisesteder, caféer, seværdigheder etc.), som fungerer som “hoods” repræsenteret ved et grønt flag. Selve konceptet fungerer lidt lige som “capture the flag” og går ud på, at man skal kæmpe om de forskellige lokaliteter i ens nærområde – enten ved at være den første, der erobrer lokaliteten eller ved at overtage den fra en af dine venner. Kampene foregår ved sjove småspil, hvor man skal være hurtig på tasterne, så man kan sikre sig håne retten – og “herredømmet”. Rent kommercielt vil lokaliteterne på sigt få indflydelse på de spil, der knytter sig til dem selv, eventuelt med henblik på at give belønninger til den, som overtager “herredømmet” og den vej igennem markedsføre sig selv. Rigtig fed og sjov app og klart min favorit af de 16.

2. InZair (inzair.com)

Her snakker vi potentiel afløser til sms og mms som værende det foretrukne “message” redskab, ZMS. Ud over, at du kan integrere billeder såvel som videoer i dine tekstbeskeder, så kan du lade dine beskeder “hænge” på bestemte lokaliteter. Eksempelvis, kunne jeg skrive en besked til dig, indeholdende en video af mig, der løber hele vejen op i rundetårn og så lade den “hænge” på rundetårn. Du vil så først modtage beskeden, når du var i nærheden af rundetårn. Det er sku fedt! Tænk hvor meget sjov, man kunne få ud af det i et mindre målestok end rundetårn! Derudover, kan du sætte en “timer” på din besked, så den eksempelvis ankommer til modtageren på det helt rette tidspunkt. Ser virkelig lovende ud.

3. Echo lab limited (echoer.com)

Man skal forestille sig en app, der åbner et univers af tanker (ekkoer)! Uanset sted og tid, så kan du få adgang til, hvad folk i nærheden tænker om situationsbestemte ting. Ting, som du gerne vil høre andre folks tanker om. Det kunne være til en fodboldkamp, koncert etc. Derudover kan man markere de tanker man finder sjovest, mest relevante mm., hvormed de tanker med mest respons vil være mest synlige. Det vil kunne fungere som en chart-liste på sigt. Det betyder samtidig, at man får adgang til det mest relevante på det givne sted  og tidspunkt. Super kompatibelt til markedsføring og promotion.

4. Compath.me (compath.me)

En app, der fungerer som et socialt aktivitets kompas. Konceptet ser ud til at holde, idet app’en giver adgang til et map, hvor det fremgår, hvor man kan lave forskellige aktiviteter. Det kan deles med ens sociale netværk, ligesom der kan uploades billeder fra de enkelte aktiviteter, man tager del i. Her snakker vi om et kæmpe marked for turismen!

5. Gauss (getGauss.com)

Den her startup synes jeg rent faktisk er enorm spændende, men der er et grænseoverskridende element i den. Henter man app’en og indtaster sine interesser/hobbyer osv., så vil den fungere som en magnet, der reagerer, når du nærmer dig en anden person med lignende interesser. Ideen er, at ingen nogensinde skal føle sig alene – det kunne jo i princippet blive benyttet alle steder (lufthavnen, ny arbejdsplads/by, udlandet etc.). Med andre ord kan man sige, at man effektiviserer sin socialaktivitet, idet ens app bliver et selektivt redskab, der kun headhunter personer, der er relevante for en selv. Igen springes grænserne for ens sociale aktivitet, idet man her prøver at finde et uudnyttet socialt potentiale. Spændende!

Overordnet set, så bærer tendensen blandt de 16 finalister præg af, at man ønsker at øge gennemsigtigheden mellem brugernes eksisterende sociale netværk, og det endnu ikke eksisterende netværk. Det er med andre ord ikke længere nok at interagere med sit nuværende socialnetværk – den interaktion skal udvides og udvikle sig til en nysgerrighed rettet imod det uudnyttede sociale potentiale, der omgiver os, uanset hvor vi befinder os.

Vinderne af LeWeb’11s startup-konkurrence bliver fundet senere.

Blog af Kristian Højland Hansen

 

3 kommentarer

Skriv et svar