Sådan kan din butik skabe effektive deals online

En del butikker har efterhånden benyttet sig af markedsføring på rabatsider som Downtown, Tipster og Sweetdeal med gode resultater. Selvom der oftest er tale om en økonomisk succes og en masse nye kunder, så kan man som butik risikere at få fingrene i klemme, hvis man ikke har styr på udgifterne. Det gælder derfor om at lave en fornuftig markedsførings-deal og tænke på alt det omkringliggende.

En cupcake-deal fra helvede

For nylig gik det knap så godt for et amerikansk cupcake-bageri, som solgte 8500 deals af ét dusin cupcakes. Bageriet var – i modsætning til hvad man skulle tro – ikke begejstret, for indehaveren havde desværre ikke fået arrangeret dealen på en måde, der gav økonomisk mening – faktisk tabte bageriet op mod $2-3 per kunde. Dén slags historier er usmarte for dealsiderne, og det havde nær kostet bageriet livet. Derfor bør der tænkes over, hvilke omkostninger butikken har i forbindelse med at servicere de nye kunder, når butikkerne laver værdibeviser gennem tilbudssider. Én ting er prissætningen og rabatsatsen. Den skal arrangeres fornuftigt, således at man helst ikke taber noget per deal – og såfremt man gør, så skal dette samlede tab ikke være større end det markedsføringsbudget, som butikken er villig til at afsætte til at få kunder.

Deals som en kundeskabende metode

Derudover kan butikken spille på nogle velkendte metoder til at få værdi ud af de besøgende:

Mersalg: Gør et komplementærprodukt oplagt at inkludere i handlen efterfølgende. For eksempel en kop kaffe sammen med dine cupcakes.

Omtale: Hvis oplevelsen af produktet har været positiv, så vil kunden formentlig omtale det over for venner og bekendte. Med check-ind-mulighederne på Facebook og Foursquare kan man endda tilbyde en lille bonus til kunder, som derigennem promoverer butikken over for alle vedkommendes venner på de sociale medier.

Genkøb: Gør det oplagt for kunden at vælge at komme igen med for eksempel et værdibevis, som giver en lille rabat ved det næste besøg. I den forbindelse hænger den oplevede service tæt sammen med lysten til at komme tilbage.

At være forberedt er nøglen til succes med deals

Generelt kan butikkerne blive langt bedre til at gøre deals til en profitabel markedsføringskanal. Især hvis de lægger flere kræfter i forberedelsesfasen, inden de laver deals. Også de butikker som i dag tjener styrtende på deals kan få endnu mere ud af dem ved at overveje de nævnte tiltag.

De butikker som mener de har brændt fingrene har typisk ikke udøvet nogle af de nævnte tiltag og har som regel ikke kigget på deres ”tab” som en markedsføringsomkostning. Det drejer simpelthen om at gøre det til en integreret del af butikkens eksisterende markedsføringsstrategi.

Steffen W. Frølund, gæsteblogger på Trendsonline.dk 

Steffen er medstifter af Bownty.com, som samler alle deals. Han er Msc. i Innovation og Forretningsudvikling fra CBS og interesserer sig for startups, produktudvikling og innovation generelt. Grundet Bowntys position har han en masse værdifuld viden at dele ud af i forhold til deal-markedet. 

Skrevet af

Læs også

3 kommentar

  1. malenerasg@gmail.com'Malene Rasmussen said:

    Fedt indlæg Steffen – og go ide med Bownty.com. Kendte ikke jeres side i forvejen den er bookmarket nu :-) Kender du til http://www.youmeshopping.dk ? Har lige fundet dem på facebook… det er vist nok både en dealside og mulighed for at hjælpe gode formål. Måske skulle youmeshopping ind hos jer?

    Kærlig hilsen Malene.

    • Daniel said:

      Hej Malene
      Tak for din kommentar.
      Bownty er en rigtig god side der samler alle deals. De har lige modtaget investering.
      Vi skal nok give Steffen et heads-up, ang. youmeshopping.dk, for du har ret, selvfølgelig skal det på Bownty.com
      De bedste hilsner
      Daniel Laursen
      Founder @ Trendsonline.dk

Top