The Business Model Generation, skrevet af Alexander Osterwalder, beskrives som et must for alle startups af anmelderne.
Skrevet i samarbejde med 470 praktikere fra 45 forskellige lande inviterer den iværksættere, intraprenører, ledere, konsulenter og akademikere til at lære om nye forretningsmodeller og hvordan vi kan skabe værdi for kunder, virksomheder og samfundet gennem dem.
Bogen giver indsigt i traditionelle og nye forretningsmodeller, innovationsteknikker og hvordan du dirigerer din egen organisations forretningskoncept på rette vej.
Bogen er opdelt i 5 dele:
- Canvas – værktøjer til at beskrive analysere og designe forretningsmodeller
- Patterns – et indblik i anderledes forretningsmodeller brugt af ledende virksomheder
- Design – flere teknikker til at designe den helt rigtige model til din virksomhed
- Strategy – genfortolkning af strategien ift forretningsmodellen
- Process – hjælp til at kombinere og implementere alle teknikker og værktøjer i bogen
Bogen afsluttes med 5 bud på fremtidens tendenser for forretningsmodeller. Især kapitlet om ”Free as a business model” i patterns kapitlet er et læs værd. Afsnittet giver tips til hvordan du kan integrere ”freemium-tilgangen” i enhver forretningsmodel uanset service eller produkt.
Bogen er proppet med øvelser og workshops, som kan hjælpe dig i gang med at bruge de teknikker og teorier, som bogen beskriver. Dens finurlige illustrationer og letlæste afsnit gør den hurtig, simpel og overskuelig at læse på trods af de 280 sider. Bogen kan læses som helhed eller bruges som opslagsværk.
Tjek bogens website for de seneste opdateringer, bogens online community the Hub og værktøjskassen til iPad.