Spiludviklere udfordrer opfattelsen af computerspil

Die Gute Fabrik er et lille startup med fokus på indiespil, der bygger relationer mellem mennesker.

Når man interviewer Nils Deneken og Douglas Wilson, bliver man meget hurtigt klar over at vi har at gøre med nogle passionerede spildesignere, som brænder inde med en masse idéer og et ønske om at føre drømme ud i livet.

Nils og Douglas mødte hinanden tilbage i 2008– og sammen har de opbygget spilvirksomheden Die Gute Fabrik, som tidligere i år hentede prisen Innovation Award – Game Developers Choice ved Game Developers Conference i San Francisco for det interaktive spil Johann Sebastian Joust.

Og nej – Johann Sebastian Joust er ikke et traditionelt computerspil, men et socialt spil som bygger på teknologien Playstation Move:

”Vi forsøger at udfordre den traditionelle både at udvikle computerspil på, ved at lege med både grafiske, audiotive og interaktive elementer” fortæller Douglas, og understreger samtidig at det måske er derfor, at jeg har haft lidt svært ved at putte Die Gute Fabrik ind i én bestemt genre. tweet

”Vores spil byggere snarere på vores visioner hver især” fortsætter Nils. Sammen hjælper Nils og Doug hinanden med at skabe verdener, som før kun eksisterede som en flygtig idé. tweet

Men med Nils grafiske baggrund og Dougs design- og programmeringsevner, har de fundet det rette match, som kan lege med opfattelsen af computerspil – Hvordan kan man for eksempel digitalisere folkespil-genren? Hvordan kan man gøre en lytteoplevelse mere levende, social og gøre den til en leg?

Det handler om at skille sig ud

”Scenen for spiludvikling er stadig vidt åben, og  hvis man bare adskiller sig lidt fra traditionel spiludvikling er det let at blive opdaget” fortæller Douglas. tweet

Selvom Die Gute Fabrik er lokaliseret i Danmark, og at København (indrømmet) er en ret lille by at bygge sit startup i, så er der også nogle gode fordele ved at være placeret dér:

”Danmark har et helt unikt sundhedssystem, som bare giver den enkelte muligheden for at følge sine drømme” påpeger Doug, som har levet størstedelen af sit liv i Californien. ”Samtidig må Europæerne dog rejse frem og tilbage mellem især New York og San Francisco, for at deltage i de store konferencer  – her er Europa først nu ved at få øjnene op for denne del af underholdningsbranchen, hvis man ser bort fra kulturcentrummet London”. tweet

Både Nils og Douglas er dog enige om, at danske spiludviklere på ingen måde er bagud, fordi scenen for det første er meget international, og fordi det er let at netværke udviklere imellem (i hvert fald så længe der ikke er flere af dem). Dette er især en fordel for indieudviklerne, der ofte samarbejder på tværs af landegrænser med forskellige kunstnere. Det handler ikke om at udvikle den næste blockbuster for Die Gute Fabrik, men om at udvide opfattelsen af hvad spil kan tilføre vores hverdag, og derfor vil drengene på trods af deres nyligt stifede Aps, nok altid blive ved med at lege med spilgenren og udtænke nye måder at udfordre teknologi og kommunikation mellem mennesker.

Spil du skal kende

Trendsonline spurgte afsluttende henholdsvis Nils og Douglas, hvilke spil de hver især vil anbefale Trendsonlines læsere at tjekke ud lige nu:

Douglas – Canadisk producerede Proteus (spillet er p.t. i åben Beta), som virkelig udfordrer den traditionelle opfattelse af spil, med fokus på opdagelse og udforskning af verden. Spillet virker som et mediterende værktøj, fuld af interaktiv musik.

Nils – Ud over Fez, om hele verden venter på lige nu, er iPad-spillet Recurse af Mad Parker værd at tjekke ud. Spillet er baseret på iPads kamerafunktion, hvor man tager billeder af sig selv og leger med forskellige ting der popper op på skærmen.

 

Skrevet af

Top