Arkiver

Nyheder

Splitter hjælper med at markedsføre din app

Der er mange startups som bygger deres forretning rundt om en app. Udviklingen af app’en går for det meste godt og når den uploades til appstore så springer champagnepropperne, for nu begynder det jo at vælte ind med folk der køber app’en. Ja, måske i teorien, men praktis viser der sig desværre det modsatte, og derfor kræver det et stort fokus på at få sin app afsat gennem alle kanaler der er mulige. Her kommer den danske startup Splitter ind i billedet for det er præcis det Splitter bl.a. hjælper brands, bureauer og startups med.

Splitter så problematikken omkring at simplificere markedsføringen af native mobile apps, på tværs af platforme (iPhone, iPad, Android, WindowsPhone, BlackBerry, Symbian etc.). De havde set rigtig mange dårlige eksempler og kampanger, der i deres øjne var alt for tekniske og havde for mange “call-to-actions”, i forhold til de store og respektable brands der lavede disse kampagner:

“Jeg prøvede at sætte mig i målgruppens sted, og her mener jeg at markedsføring af mobile apps, på tværs af platfome, lægger alt for meget over på forbrugerens skuldre. Der bliver snakket teknisk, f.eks. er det ikke alle brugere der ved hvilken smartphone de har, og de ved måske ikke om deres HTC køre Android eller WindowsPhone. Yderligere mener jeg heller ikke, at QR koder kan stå alene, der bør informeres og kommunikeres en simpel og brandet URL med, sammen med koden, så dem der ikke ønsker at scanne kan taste i stedet.” siger Rasmus Burkal der er founder af Splitter.

Netværk har skabt fundament for et super team
Det er et super hold Splitter har fået samlet og det tæller erfarne iværksættere med startups i blodet. Den første mand der kom på holdet var Morten Lie Jørgensen, iværksætter som bl.a. tidligere har stået bag MyMusic/BandBase, MagmaHQ. Rasmus mødte Morten ved Demodag (demodag.org), hvor han kort præsenterede den første tekniske proof-of-concept, og dette overbeviste Morten om at slå sig sammen med Rasmus:

“Efter Morten kom på holdet krævede det åbenhed og networking med andre iværksættere ved startup events. Her fik jeg kendskab til Elina Belavska via Tine Thygesen, http://www.everplaces.com og Therkel Sand gennem Fadi Bishara fra Silicon Valley, http://blackbox.vc. De har begge en super egenskab til at glide ind, samle bolden op, og har leveret en super værdi, lige med det samme”

For Rasmus har det været en kæmpe oplevelse og forskel for Splitter, at tage skridtet fra solo til at bygge et super skarpt hold.

Splitter er en webservice (SaaS app) der hjælper brands og bureauer, med at simplificere online og offline markedsføring ved brug af QR koder, kort URLs og NFC teknologi. De har specialiseret sig i intelligent user details og device detection, der optimerer brugeroplevelsen af et brands produkter og hjælper virksomheder med at kommunikere mere klart, i deres markedsførings aktiviteter.

Løsninger skal findes på tværs af platforme
Deres første produkt AppSplit, gør det nemt at formidle mobile løsninger på tværs af platforme (f.eks. iPhone og Android – men også henholdsvis mobile og tablet).
CampaignSplit gør det let at kontrollere periode bestemte kampagner, og samtidig opnå fuld kontrol og ikke tabe trafik efter kampagnen er afsluttet. Deres CountrySplit gøre det nemt at håndtere kampagner på tværs af landegrænser, for automatisk at kunne henvise til eksempelvis lokale Facebook-sider eller korrekte sprogversionerede YouTube-videoer, fra samme materiale – alt efter hvilke land kampagnen aktiveres fra.

Deres forretningsmodel er baseret på en abonnements model, der både imødekommer små som store brands og mindre såvel som kæmpe globale kampagner.

Rent teknologi er Splitter bygget op med på en klassisk LAMP stack (red: open source), og bliver hostet på en skallerbar cloud infrastruktur.

“Folk tror først at det er meget teknisk, avanceret og kræver eventuel integration – men faktisk er vores løsning forholdsvis simpelt, så en del af vores arbejde er også at uddanne, hjælpe og komme med eksempler på hvordan man kan få mere ud af sin markedsføring eller simplificere den”, siger Rasmus fra Splitter og fortsætter

“Da vores første produkt var AppSplit, arbejder vi også helt naturligt med at udbrede viden om vores nyeste produkter som CampaignSplit og CountrySplit, da folk primært tænker på os som et “mobil produkt”, men vi er og vil mere end det”

Den intelligente vej til succes
Når man går i gang med en startup er det altid svært at vide hvor man skal starte henne. Der er virkelige mange opgaver og nogle gange er der en intelligent rækkefølge som virker helt oplagt efter man har prioteret forkert første gang
“Det har helt klart været at prioritere rigtigt, ud fra det sted man var – det er en øvelse at tvinge sig selv til at træffe den rigtige beslutning på den korte bane – når man måske ville have besluttet anderledes med den lange bane for øje – men hele essensen er, at man skal træffe den rette beslutning på den korte bane, for ellers vil man aldrig kunne komme over på den lange bane”, siger Rasmus til Trendsonline.dk

Fordelen for Splitters kunder, er at kunne simplificere deres markedsføring og kommunikation af kampagner, ved at forenkle deres budskaber i et. og samtidig opnå forskellige mål og scenarier, alt efter hvor, hvornår og hvordan forbrugeren aktivere en kampagne. “Vi stiller henvisnings referencer til rådighed, der kan benyttes på tværs af alle mediekanaler, lige fra socialmedia og print til tv og presse og dette er en fordel. Envidere giver vi naturligvis også vores kunder en dybere indsigt i deres kampagnes aktiveringsresultater via statistikker fra vores analytics modul”

I øjeblikket fokuseres der meget på at udbrede kendskabet, både via pr og markedsføring. Det er vigtigt at opbygge et stærkt netværk indenfor media-, digital- og reklamebranchen. Det næste halve år, gælder det om at holde fokus og som Rasmus siger til Trendsonline: “Holde snuden i sporet”. Deres produkt bliver udbygget en smule, så det står endnu stærkere. Derudover vil der blive arbejdet på at udbrede kendskabet yderligere, både via pr, markedsføring og salg, men også begynde at pleje det globale marked endnu mere, end det har været tilfældet i Splitter første seks måneders levetid.

Som altid vil vi holde øje med dem og ser frem til at følge Splitter og se om de får traction og holder deres planer. De har fundamentet, et stærkt team med rigtig god erfaring og en produkt der er interessant for mediebranchen, så nu gælder det bare om at træde speederen i bund!

Skriv et svar