Tech-toolbox: Startups skal være verdensmestre i salg

Undrer du dig over, hvorfor du ikke kan sælge din idé eller produkt til investorer, partnere eller potentielle kunder? Eller hvorfor du kun har begrænset succes med forhandlingssituationer? Eller har du bare generelt svært ved at forstå, hvorfor du ikke sælger mere end du gør? Verdensmester i salg med Sales Master Europe og Trendsonline.dk hjælper dig med salgsproblemerne.

Dagligt begår tusindvis af startups fundamentale fejl i salgsprocessen. De fleste fejl kunne være undgået, hvis de havde fået en enkel, systematisk træning med løbende opfølgning, coaching, med løbende træning, øvelse og repetition. Mange foundere hos startups har en idé om hvad de skal gøre – men de færreste har gennemført processen, hvor de går fra en viden til en adfærd.

Trendsonline.dk vil sætte fokus på salg, hvilket er en vigtig del af en af startups succes. Derfor har vi i samarbejde med SME lavet et kursus, Verdensmester i salg, med netop dette fokus.

“Et startup er jo ikke anderledes end andre virksomheder. Hvis de skal lave rigtig flotte resultater, så skal de kunne sælge deres produkt. Intet tæller som det resultat, der står på bundlinjen af årsrapporten. Derfor er forskellen på at få kritisk masse og succes – eller ikke at få det – et stærkt fokus på salg samt redskaberne til det.”, siger Kasper Tidemann til Trendsonline.dk tweet

På e-learningskurset Verdensmestre i salg, kommer man vidt omkring, men bl.a. vil man lære, hvordan man som startup sælger til sine kunder:

  • Hvordan bliver det kolde kald en succes?
  • Hvordan vinder du mødet med investoren, kunden eller partneren?
  • Hvornår og hvordan lukker du dit salg?
  • Hvordan håndterer du indvendinger?
  • Hvordan skaber du gode relationer og bygger solid tillid?

Træning i lukninger er din sikre vej til et salg. Og for at kunne lukke et salg, er det bl.a. relevant at finde svar på følgende spørgsmål:

  • Hvordan forøger du din hitrate med flere hundrede procent?
  • Hvornår er det optimale tidspunkt for at lukke et salg?
  • Hvor mange forsøg gør du gennemsnitligt på at lukke et salg under salgsprocessen?*

At lukke et salg
”At lukke et salg” vil salgsteknisk set sige, at du som sælger udløser en købsbeslutning hos din kunde, investor eller partner. Der er gennem årene gennemført undersøgelser, som har til formål at afdække, hvor mange forsøg en succesfuld sælger i gennemsnit skal bruge på at nå det punkt; altså lukning af salget.

Gennemsnitligt bruges der fem forsøg på at lukke et salg. Det sammenholdt med at mange sælgere kun kender ganske få måder at lukke et salg på, tyder på at der er brug for træning i at lukke salget.

Hvornår skal salget lukkes?
Svaret på det spørgsmål er egentlig ganske simpelt: fra det øjeblik salgsprocessen starter. Når det er sagt, er det også individuelt og afhængig af en række faktorer. Den bedste måde du kan finde din opskrift der virker til din startup, er ved at forsøge at lukke salget for tidligt og for ofte. Måden du ikke finder ud af det på, er tilsvarende: at lukke for sent og for sjældent. Sales Master Europe og Trendsonline.dk hjælper dig med at du bliver verdensmester i salg og øger din chance for succes betydeligt.

Se mere på Verdensmestre i salg

Skrevet af

Læs også

Top