Arkiver

Content PartnereNyheder

Tech Toolbox: Interview med Per Honoré – RubberBoot Company

Denne artikel er en del af vores content-partner program og er bragt til verden i samarbejde med Microsoft BizSpark. Programmet der kan hjælpe din startup og er et tre årigt forløb, der giver adgang til Microsoft produkter, netværk og meget mere, se mere på Bizsparks hjemmeside

Bag startup’en RubberBoot Company står seks tidligere medarbejdere fra Nokia. Deres kompetenceområde er inden for udvikling af web- og mobilapp-løsninger og deres første produkt er et loyalitetskoncept til mindre erhvervsdrivende med en fysisk butik. Trendsonline.dk har fået en snak med Per Honoré, som er direktør i RubberBoot Company.

Idéen har været fem år undervejs, men det er først siden årsskiftet, at folkene bag RubberBoot Company har kunnet koncentrere sig 100 procent om projektet. Idéen stammer tilbage fra dagene i Nokia, men her blev den aldrig gennemført. Da Nokia lukkede i Danmark fik Per Honoré og de andre medarbejdere lov til at tage idéen med og arbejde videre med den.

”Det er en stor fordel at vi kender hinanden fra Nokia. Vi er vant til arbejde sammen og vi har kunnet tage vores arbejdsrutiner fra Nokia med over i RubberBoot Company. Og så kender vi hinandens kompetencer i gruppen” fortæller Per.

Kundeloyalitetsprogrammer er for alle
At de valgte at tage den tidligere idé fra Nokia-tiden og fokusere på kundeloyalitet er et helt bevidst valg. Per forklarer, at det for alle erhvervsdrivende er ekstremt vigtigt at fokusere på loyalitet, fordi indtjeningen på loyale kunder er langt større end for kunder generelt:

”De genkøber, de køber flere forskellige produkter, de tiltrækker nye kunder ved at lave referencer og de har en større immunitet overfor at gå til konkurrenten. At ignorere sin nuværende kundeportefølje og ignorere arbejdet med at forbedre deres loyalitet, er tæt på at være en dødssynd – og det er helt konkret”

Og her er der virkelig noget at arbejde med, for der er et behov hos de små detailbutikker, for at kunne fokusere på kundeloyalitet. Per fortæller, at de små virksomheder er klar over, hvor vigtigt det er, men ikke har muligheden for at gøre noget ved det:

”Problemet for de mindre erhvervsdrivende er, at de ikke har økonomien eller ressourcerne til på en effektiv måde at få skabt sig det nødvendige overblik over kundeporteføljen, og kunne arbejde effektivt med kundeloyalitet – også når kunden er udenfor butikkens fire vægge.”

Det har været udgangspunktet for den loyalitetsløsning, som RubberBoot Company er nået frem til. Butikkerne behøver hverken at investere i hardware og software – det eneste det kræver, er en internetforbindelse, en PC og en printer og det tager mindre end fem minutter at komme i gang.

”Med vores loyalitetskoncept kan den erhvervsdrivende etablere et kundeloyalitetsprogram, som normalt kun er forbeholdt de helt store kæder… Det vi udnytter, er, at efterhånden størstedelen af befolkningen har en smartPhone og at disse er prop fyldt med teknologi, der kan udnyttes til at skabe netop det overblik over kundeporteføljen, som er en forudsætning for et kundeloyalitetsprogram” forklarer Per.

Testning af prototype er afgørende
Per fortæller, at der endnu kun er tale om en prototype og det at få testet prototypen, er udfordringen i øjeblikket:

”Når man arbejder som startup, er alt usikkert og uprøvet. Man arbejder kun med tilkendegivelser. Det er derfor afgørende, at vi tester vores antagelser og arbejder i hurtige iterationer. Vi skal teste vores antagelser hurtigt og finde ud af, om de er korrekte eller ej. Det der kan slå dig ihjel er, hvis du fastholder forkerte antagelser for længe, så spilder du tid og ressourcer. Først når vi møder markedet og kunderne opdager vi, hvilke antagelser der er forkerte.”

Per siger derfor også, at foråret skal bruges til at afprøve prototypen, så alle bugs kan blive fjernet inden den endelige kommercielle release, som vil være omkring juli i år:

”Foruden al det lovgivningsmæssige omkring registreringen af virksomheden, så er vi i gang med at detailplanlægge vores releases og de piloter vi skal køre i løbet af foråret. Vi har kontakt til en række detailhandlere, som er så interesseret, at de gerne vil være de første prøvekaniner – hvilket vi er utrolig taknemlige for.”

En anden udfordring som startup er økonomi, og i den forbindelse er RubberBoot Company taknemmelige for den støtte, de har modtaget fra både Nokia og Microsoft BizSpark og han så gerne mere af den slags:

”Som startup er du ekstrem presset på økonomi fra dag et. Med Nokias udslusningspakke hvor man aktivt støtter de medarbejdere, der ønsker at etablere en startup, samt Microsofts BizSpark program, hvor vi ikke alene er blevet bevilliget husly for en periode, licenser til udviklingsværktøjerne og mulighed for støtte til ansøgning af Grants, også har et miljø af ligesindede og med tilgang til Microsoft eksperter, der kan booste vores startup”.

Ifølge Per har det været guld være med denne form for støtte.
Hos Trendsonline.dk takker vi Per Honoré og RubberBoot Company mange gange for interviewet. Vi håber at testningen af prototypen kommer til at gå godt, så alt er som det skal være til release i juli.

[styled_box title=”Content-partner” color=”white”]Denne artikel er en del af vores content-partner program og er bragt til verden i samarbejde med Microsoft Bizspark. Programmet der kan hjælpe din startup og er et tre årigt forløb, der giver adgang til Microsoft produkter, netværk og meget mere, se mere på Bizsparks hjemmeside[/styled_box]

1 kommentar

  • I think this is one of the such a lot important information for me. And i am satisfied reading your article. However should remark on few general issues, The web site style is ideal, the articles is truly excellent : D. Just right task, cheers

Skriv et svar