Arkiver

Nyheder

Interview med Jacob Kildebogaard fra Webshopindeks.dk

Jacob Kildebogaard er initiativtageren bag “webshopindeks.dk, som er en service, der gør det muligt at sammenligne webshops. På den måde kan man som webshopejer få et realistisk billede af, hvordan man klarer sig. Daniel Laursen fra Trendsonline.dk fik en snak med Jacob Kildebogaard om alt fra fortid til fremtid.

Jacob Kildebogaard har en baggrund inden for erhvervsøkonomi- og matematik. Han har tidligere været ansat i en række konsulenthuse, hvor han arbejdede med online optimering. Oprindeligt startede han som medieanalytiker hos Berlingske Tidende og Mediehuset Ingeniøren men gik mere og mere onlinevejen.

Den 1. september 2011 startede Jacob sammen med Søren Riisager Webjuice.dk, som er en konsulentvirksomhed, der hjælper virksomheder med Google Analytics, Google Adwords og SEO analyse.

”Det er der, jeg har indtægterne i dag, og jeg har haft det sideløbende og før jeg gik gang med webshopindeks” Fortæller Jacob.

Med webshopindeks.dk er det muligt at sammenligne sin webshop med andre og få et realistisk billede af, hvordan det går. På hjemmesiden står der:

”Med “webshopindeks får du en gratis månedlig rapport, der sammenligner dine Google Analytics-data med data fra andre webshops. På den måde kan du altid få indsigt i, hvor du ligger i forhold til dine konkurrenter.”

Lancering skete d. 12. december 2011, hvor der for første gang blev offentliggjort rapporter. Idéen til webshopindeks.dk fik Jacob som et led i hans daglige arbejde med kunder. Han fortæller, at det hele kom sig af følgende spørgsmål:

”Hvordan automatiserer jeg det arbejde, som jeg sidder og laver hos en masse kunder? Selvom en analyse er site specifik, så er det stadigvæk mange af de samme metoder, jeg bruger til at analysere. Jeg tænkte: det må man kunne automatisere. Dels så jeg kan nå at hjælpe flere, og dels så det kan blive billigere for kunderne”

Fra idé til virkelighed
Idéen udviklede sig, efter Jacob i 2010 var i Florida for at hjælpe serie-iværksætteren Martin Thorborg, som de fleste nok kender fra bl.a. Jubii, Euroinvestor og Amino:

”Det hele startede ligesom, da jeg sparede med ham om ideen. Han synes det var en rigtig fed ide, og hvis jeg havde lyst, så ville han gerne være en del af det.” Fortæller Jacob.

Egentlig er det iværksætterportalen Amino, der officielt er partnere med webshopsindeks.dk, men det er Martin Thorborg, som Jacob sparer med – også i forhold til markedsføring. Det var efter sparing med Martin Thorborg, at idéen med indeksering for alvor udviklede sig:

”Det gik op for mig, at hvis jeg nu havde en masse webshops med i det her koncept med at automatisere, lave rapportering og analyse, jamen så kunne jeg jo faktisk også lave nogle indeks ud af det, som kunne gavne de forskellige webshops. Så jeg endte med at vende det om og starte med indeksene.” Forklarer Jacob og fortsætter:

Sikkerhed er det vigtigste
Sikkerhed er det vigtigste, og derfor skulle denne del være helt på plads, før det hele kunne offentliggøres. Jacob forklarer, at det er ekstremt vigtigt, at kunderne er 100 procent sikre på, at konkurrenterne ikke kan få fingre i deres data, hvilket har været en udfordring:

”Folk er nervøse for at dele data, derfor kan det være svært at skaffe flere. Den del har været svær, det er ikke nogen hemmelighed. Selvom jeg er en af de mest kendte webanalytikere i Danmark og Martin Thorborg også er kendt, så er folk stadig nervøse for, hvor vidt de har lyst til at dele data”.

Men det er lykkedes at skaffe en del kunder. I dag er der over 300 webshops i “webshopindeks.dk. Der er tale om danske webshops i forskellig størrelse – både små som store. Potentialet er dog meget større, fortæller Jacob, da der i Danmark er mellem 8000 og 13.000 forskellige webshops – derfor vil han heller ikke stille sig tilfreds med 300.

Planer om det store udland
Det oprindelige webshopindeks er gratis, men Jacob har udviklet konceptet, så der i fremtiden også vil være to andre udgaver. Udover den gratis udgave vi man kunne få en betalt udgave, der er krydret med ekstra ting, så den adskiller sig fra den gratis udgave. Derudover vil der være en avanceret udgave, som laver en avanceret analyse på baggrund af datafiltre.

Jacob fortæller desuden, at han har planer om at francise til udlandet, da idéen med webshopindeks.dk er unik:

”Jeg har virkelig ledt, og jeg har ikke fundet ét sted i verden, der har sådan et system her. Ikke på data. Så indtil videre har jeg lavet en aftale med en i Sverige, der starter det op, og det er vi i gang med at få på plads. Han laver benarbejdet i landet og jeg stiller alle redskaber til rådighed.”

Jacob forklarer, at Sverige vil fungere som en testmodel:

”Går det godt, kunne det være fedt først at udbrede det i Europa og så resten af verden. Det kræver, at der er en lokal, der har power til at få rulle det ud og samtidig, at Google Analytics har en rigtig stor andel i de webshops, der er. I Tyskland bliver det nok ikke muligt, de kører med alle mulige andre systemer”.

Til gengæld ser Jacob potentiale i bl.a. Norge, Finland, England, Irland og også Italien og Spanien. Hos Trendsonline.dk tror og håber vi, at “webshopindeks.dk med tiden vil slå igennem i det store udland.

Skriv et svar